Tid til mere - job til flere

Tid til det gode liv

Livet er andet og mere end arbejdsliv. Livet er også tid til familie og venner, tid til at dyrke fritidsinteresser og tid til at være frivillig i den lokale sportsklub eller bare tid til at arrangere en vejfest sammen med naboerne.

Men arbejdslivet bliver mere og mere krævende. De fleste af os kender mennesker, der arbejder på alle tider af døgnet, året rundt. Det slider ikke kun på den arbejdende. Det slider også på familien – og i sidste ende på samfundet.

Samtidig er 170.000 raske mennesker arbejdsløse. Andre arbejder på deltid eller i løse ansættelser og drømmer om et fast arbejde på fuld tid. I de kommende år vil ny teknologi og robotter gøre hundrede af tusinder overflødige.

Enhedslistens løsning er enkel: Vi skal nedsætte arbejdstiden og dele arbejdet. På den måde kan dem af os, der arbejder for meget, få mere tid til livet uden for arbejdet. Samtidig giver vi plads på arbejdsmarkedet til dem af os, der holdes udenfor i dag.

Vi foreslår konkret, at der over en årrække indføres 30 timers arbejdsuge. Nedsættelsen af arbejdstiden skal være med fuld lønkompensation, og der skal være fuld personalekompensation.

Det er ikke gratis at indføre 30 timers arbejdsuge, hvis det sker med fuld løn- og personalekompensation. Og det skal det, så vi ikke går ned i løn og bare skal løbe stærkere. Men vi kan finde penge til kortere arbejdstid i de offentlige institutioner og på de private de arbejdspladser, hvis der omfordeles i virksomhederne, og det offentlige planlægger langsigtet og prioriterer velfærd.

Hvordan kan det lade sig gøre? herunder giver vi vores bud og argumenter, som du kan bruge, når du diskuterer arbejdsliv med venner og kolleger. Og det håber vi, du vil være med til. For en 30 timers arbejdsuge kræver nemlig, at vi er mange, der står sammen.

Fællesskab fungerer

Det gavner os alle at have et stærkt fællesskab i ryggen. Alle kan blive ramt af sygdom eller arbejdsløshed. Gratis uddannelse giver alle muligheden for at skabe et bedre liv.

Læs Enhedslistens valgoplæg