Sammen mod ulighed

Danmark er et af de lande i Europa, hvor uligheden er vokset hurtigst i de seneste år.  Samtidig har skiftende regeringers reformer gjort livet usikkert for almindelige mennesker, der rammes af arbejdsløshed eller sygdom.

Asociale reformer på stribe

Venstre, Dansk Folkeparti, LA og Konservative har indført et såkaldt ”moderne”  kontanthjælpsloft og 225 timers reglen, der træder i kraft 1. oktober 2016.

Det rammer benhårdt. Ca. 33.000 arbejdsløse, syge og mennesker med handicap har fået besked på, at de får mindre at leve for pr. 1. oktober 2016.

En enlig forsørger med to børn kan miste 36.300 kr. årligt, mens par på kontanthjælp kan miste 162.000 kr. om året, hvis de ikke begge formår at finde 225 timers ustøttet arbejde. Herudover forventes 7-9000 at blive skåret i kontanthjælpen fordi de ikke kan levere 225 timers arbejde inden for 12 mdr.  Samtidig forventes mere end 20.000 at blive ramt af den nye integrationsydelse.

Forud er gået flere reformer, der også rammer syge og ledige. For eksempel dagpenge og efterlønsreform 2011, skattereformen fra 2012, , reformen af førtidspension og fleksjob fra 2013, samt reformer af sygedagpenge og kontanthjælp fra 2014.

I sin 2025-plan foreslår regeringen endnu flere ulighedsskabende tiltag, der – hvis de vedtages – yderligere vil øge fattigdommen og uligheden i Danmark.

Ulighed gør os alle fattigere

Regeringen siger, at formålet er at få flere i arbejde. Det tror de ikke selv på. Mere end 50.000 bliver ramt af kontanthjælpsloft, 225 timers regel og lav integrationsydelse, men kun 1100 forventes at kommer i arbejde.

Det handler i virkeligheden om, at øge uligheden.

Når uligheden vokser, så bliver alle almindelige mennesker fattigere, ikke blot dem, der skæres i kontanthjælp eller nægtes adgang til førtidspension og revalidering. De som er så heldige at have et arbejde bliver også ramt.

Utrygheden vokser blandt lønmodtagerne, og det giver bagslag når vi skal forsvare vores løn og arbejdsvilkår. Hvis alle er bange for at blive fyret, og havne på kontanthjælp, så har solidariteten trange vilkår, men arbejdsgiverne har kronede dage.

De eneste, der har glæde af reformerne, er direktører og aktionærer i toppen, som får store skattelettelser og som kan spare på løn og sikkerhed. Alle vi andre taber.

Lad os sammen vende udviklingen

Danmark er et af verdens rigeste lande, og derfor er der ingen grund til, at nogle af vores borgere skal leve i fattigdom.

Det kan vi kun undgå, hvis vi bremser udviklingen, så rigdommene ikke klumpes mere og mere sammen i toppen.

Enhedslisten har nogle bud på, hvad der skal til – men vi har også brug for din hjælp. Sammen kan vi bekæmpe ulighed.

Fællesskab fungerer

Det gavner os alle at have et stærkt fællesskab i ryggen. Alle kan blive ramt af sygdom eller arbejdsløshed. Gratis uddannelse giver alle muligheden for at skabe et bedre liv.

Læs Enhedslistens valgoplæg