Orientering om Per Bregengaard sagen

Søndag den 16. februar bragte Ekstra Bladet en artikel, hvor Københavns ungdoms- og uddannelsesborgmester Per Bregengaard blev anklaget for at have skaffet sin søn og datter arbejde på hans område i Københavns kommune. En anonym kilde hævdede i artiklen, at det job, datteren havde fået, var skabt til lejligheden.
Per Bregengaard har bekræftet, at han i begge situationer forhørte sig hos sine embedsmænd og ledige stillinger, at han fik svar og orienterede sin børn, der derefter søgte og fik stillingerne. Per Bregengaard afviser, at nogle af stillingerne blev oprettet med henblik på hans børn.
Efterfølgende har Per Bregengaard bedt Københavns kommunes revisorer gennemgå sagen for at vurdere, om der er begået noget ulovligt i sagen.

Til Ekstra Bladet mandag den 17. svarede Line Barfod på spørgsmål om sagen:
»- Hvad er det for nogle konsekvenser, du tænker på?
- Ja, nu er det ikke mig, men Enhedslistens ledelse, der skal tage stilling til det. Og det sker først efter, at vi har fået en redegørelse fra Per Bregengaard.
- Du forholder dig til en situation, hvor der decideret er oprettet en særskilt stilling. Men hvad nu, hvis der blot er tale om, at Bregengaard har fået et barn ansat uden om systemet?
- Nu kan man altid opstille en masse scenarier. Som jeg siger, så har vi krævet en redegørelse af Per Bregengaard. Når vi har fået den, tager vi stilling til, hvad der skal ske, siger Line Barfod.«

Mandag den 17. vedtog Enhedslistens Københavns bestyrelse følgende udtalelse:

»Enhedslisten-kØbenhavns bestyrelse har haft en alvorlig samtale med Per Bregengaard her til morgen kl. 8.
Bestyrelsen finder, at Per Bregengaard har fejlvurderet, hvorledes en henvendelse om job i forvaltningen kunne opfattes, uanset at Per Bregengaard i god tro blot har villet undersøge, om der var ledige rengøringsjobs.
En sådan fejlvurdering skal bestyrelsen stærkt beklage, da henvendelsen kan fortolkes som nepotisme.
I Enhedslisten mener vi, at alle selvfølgelig skal kunne søge job på lige fod.
Per Bregengaard har accepteret næsen.«

Tirsdag, 18. januar 2005 - 0:00