Undertrykkelse i Tyrkiet

Den 6.-7. december var de to ledere for det venstreorienterede HDP-parti i Tyrkiet, Selahattin Demirtas og Figen Yüksekdag, for retten i Ankara. Tilsammen står de til flere hundrede års fængsel. Det er bare ét blandt mange eksempler på den alvorlige menneskerettighedssituation i Tyrkiet under den stadig mere autoritære præsident Erdogan.

Søren Søndergaard, ordfører vedr. menneskerettigheder

Hundredtusinder af offentligt ansatte, folkevalgte politikere, journalister, forfattere og menneskerettighedsaktivister er blevet fyret og mange fængslet. Aviser er blevet lukket og ytringsfriheden sat ud af kraft.

Sammen med andre internationale observatører var Nikolaj Villumsen og jeg på plads, men blev i modstrid med landets lovgivning forhindret i at komme ind til retsmøderne af politi bevæbnet med vandkanoner, tåregas, knipler og skydevåben.

I København blev FN’s internationale menneskerettighedsdag den 10. december meget naturligt brugt til et fakkelmøde mod undertrykkelse i Tyrkiet. Her talte bl.a. Enhedslistens nyvalgte byrådsmedlem i Herlev, Ibrahim Benli, og Hisyar Özsoy, som er medlem af det tyrkiske parlament for HDP. Han risikerer selv mange års fængsel i de retssager, som er rejst imod ham.

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Kurdistan-solidaritetsgruppe

Alle, som ønsker at være aktive i solidariteten med vores kammerater i Tyrkiet, kan kontakte Enhedslistens Kurdistan-solidaritetsgruppe ved Søren Søndergaard.