Gå til hovedindhold

Statsstøttet kunstner: Man skal ikke lade frygten styre

Christian Lollike modtog i november Det Danske Akademis Otto Gelsted-Prisen som den første dramatiker nogensinde. Rød+Grøn har mødt ham til en snak om, hvorfor den aktivistiske kunst vigtig, og om statsstøttet kunst må være statskritisk.

Eva Hyllegaard, Rød+Grøn

Må statsstøttet kunst gerne være statskritisk?

- Jeg bliver jo helt bange, når du stiller et sådan spørgsmål. Et samfund og en stat kan jo kun udvikle sig, hvis den undersøges og holdes under opsyn. Derfor har vi jo magtens tredeling. Derfor har vi jo pressen, og derfor har vi også kunsten. Kunsten – i hvert fald den, som jeg laver – undersøger jo samfundet, vores værdier, hvordan magten – ikke mindst statsmagten – udøves, og hvad udøvelsen har af konsekvenser for både den enkelte og for samfundet som sådan.

Men hvis du modtager statsstøtte til en forestilling, tænker du så over, om der er forventninger til indholdet?

- Nej, overhovedet ikke. Jeg går da ud fra, at vi lever i land, hvor vi agter og forstår, hvad kunstnerisk frihed er og betyder. Men jeg frygter afgjort et skred i den henseende.

Din udstilling ”Martyrmuseum” vakte forargelse og førte til politianmeldelse for opfordring til terror pga. billeder af terrorister. Kunne du finde på at lave om på en udstilling efter sådanne anklager?

- Jeg tror ikke på, at man skal lade sin frygt styre sine kunstneriske valg. Når det er sagt, har jeg altid ment, at det var noget hykleri, når kunstnere hævede ikke at være skræmt af f.eks. karikaturkrisen.

Berlingske Tidende har beskrevet dig som: ”dansk teaters modigste mand”. Er der projekter, du ikke ville turde føre ud i livet?

- Ja, det er der. Jeg har ikke lyst til at leve i eksil, og jeg har ikke lyst til at leve under politibeskyttelse. Så der er afgjort projekter, jeg nøjes med at udspille i min fantasi.

 I 2015 var du med til at stifte ”Dukkepartiet”, hvor et fiktivt politisk parti skulle stille op til folketingsvalget. Hvorfor er aktivistisk kunst vigtig?

- Aktivistisk kunst kan engagere på en anden måde og ved hjælp af andre virkemidler. Der er derfor andre kunstneriske potentialer. Svagheden ved den aktivistiske kunst er ofte, at den er mindre raffineret. Men engang i mellem har man jo lyst til at give sit skrig en mere enkel form.

Illustration: Wrongstudio

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Om Christian Lollike

Født i 1973. Er kunstnerisk direktør på teatret ”Sort/Hvid” i København. Arbejder med scene og installationskunst både på teatret, i det offentlige rum og på virtuelle platforme. Han har produceret en ballet og en opera installation samt stiftet et politisk parti. Hans kunstneriske drive kommer fra en nysgerrighed i forhold til begivenheder, sociale tendenser og forandringer i politik og i samfundet. Mange ser ham som en af de mest progressive dramatikere i Danmark.

Vampyrer og hospitaler

Christian Lollike står bag flere forestillinger i starten af 2018: ”The Vampire Revolution”, der spiller på Det Kongelige Teater i København. Forestillingen handler om oprørske unge vampyrer og deres revolution mod vækst og klimaforandringer. Dokufarcen ”Hospitalet”, hvor Christian Lollike har undersøgt hospitalsvæsnet - interviewet sygeplejersker og læger for at forstå, hvad effektiviseringsprocesserne gør ved hospitalsvæsnet, ved patienterne, ved sygeplejerskernes og lægers selvopfattelse. Forestillingen er dermed en fantasi baseret på noget meget virkeligt. Den spiller både på S/H i København og på Aarhus Teater.

Kontakt Enhedslisten

Landskontoret
Studiestræde 24, 1.
1455 København K
Tel. +45 33 93 33 24
CVR-nr. 18289393
[email protected]

Folketingsgruppen
Folketinget
DK-1240 København K
Tel. +45 33 37 50 50
[email protected]