Retning: Nye kampe venter i det nye år

Der bliver brug for Enhedslisten i 2017. Året, der er gået, har budt på voksende ulighed og et nyt arsenal af fattigdomsskabende reformer. Heldigvis er en voksende del af befolkningen lige som os bekymrede for, hvordan vi behandler hinanden. Flere organiserer sig og siger stop til reformerne og deres konsekvenser. Den kampgejst får vi brug for i det nye år. Vi skal kæmpe mod uligheden og de svære vilkår, mange har. Vi skal gå løs på kontanthjælpsloftet og de andre reformer. Og vi skal sikre, at ingen af de mennesker, der er udsatte, står alene.

Der er heller ingen tvivl om, at vi Enhedslisten får en særlig opgave i at sætte en stopper VLAK-regeringens drømme om privatisering. Der er nemlig lagt op til, at private firmaer skal have snablen ned i offentlige kasser hele vejen rundt, både i daginstitutioner, forsyningsselskaber, sundhedssektor og universiteter.

Det er vores opgave at vise, at udsalg af velfærden og mindre tryghed for arbejdsløse og syge ikke er nødvendigt, at et solidarisk samfund kan lade sig gøre. Det skal vi bl.a. vise, når vi samles om den måske største opgave, vi har i 2017. Nemlig den kommunale valgkamp. Vi har mange levende og stærke afdelinger i hele landet – også i byer, hvor det lokale shoppingcenter hedder Daglig Brugsen. Og vi har konkrete politiske svar. Vores tilstedeværelse og politikudvikling lokalt er fuldstændig afgørende for det parti, vi skal være i fremtiden.

Derfor håber jeg, vi sammen kan skabe en kommunalvalgkamp, hvor folk landet over kan mærke, at Enhedslisten er tæt på deres hverdag. Og hvor vi viser os som et parti, der har styrken og viljen til at bære nye ideer ind i rådhusene.

I valgkampen og resten af året gælder det om at få sat vores egne visioner for samfundet i spil. Vi har lige taget hul på debatten om, hvordan 30 timers arbejdsuge kan blive virkelighed. Det skal vi fortsætte, så alle er med i lokalafdelinger, i fagbevægelsen og alle mulige andre steder.

Jeg håber, at alle vil bruge juleferien til at få pustet ud og slappet af. For vi har meget, vi skal nå sammen i 2017.

Pernille Skipper, politisk ordfører