Nyt fra Folketingsgruppen

En er vendt tilbage efter næsten to årtier. En anden drager snart hjem til Nordjylland. En tredje stopper efter næste valg. Der skiftes ud blandt Enhedslistens folkevalgte på Borgen. Vi har talt med tre af de involverede.

Lasse Nedergaard Mors, Rød+Grøn

Bruno Jerup er ny mand i Folketinget for Enhedslisten. Han skal være stedfortræder for Eva Flyvholm, mens hun er på barselsorlov. Men Bruno Jerup er ikke nybegynder, når det kommer til parlamentarisk arbejde. Han sad i Enhedslistens første folketingsgruppe fra 1994 til 1998 og mener, der er sket meget i både Enhedslisten og Folketinget siden dengang.

- Da vi startede i ’94, var vi nogle glade amatører. Vi anede ikke, hvad der var op og ned i Folketinget, og vi havde ingen sekretærer. I dag er det langt mere professionelt, og vi forholder os meget mere til, hvordan vi ytrer os. Det er den tydeligste ændring, siger han.

Dengang så mange mennesker Enhedslisten som underlige ifølge Bruno Jerup. Han mener, at professionalismen er en af de vigtigste årsager til, at partiet er trådt ud af den skygge.

- Vi har formået at fortælle, hvad vores politiske projekt faktisk er. Allerede dengang havde vi et projekt, som mange kunne støtte, men ingen ville stemme på de mærkelige. Det professionelle kommunikationsarbejde har hjulpet os til at tegne et mere korrekt billede af Enhedslisten, siger Bruno Jerup, der mener, at Enhedslisten rent politisk står det samme sted som i 1994.

Nordjyde siger tak for denne gang

Peder Hvelplund stopper som medlem af Folketinget 1. marts 2017, når Stine Brix vender tilbage fra sin barselsorlov. Han skal tilbage til sit gamle job i Hjørring Kommune, hvor han arbejder som mentor. Han håber dog på at vende tilbage til Folketinget en dag.

- Tidligere var Christiansborg jo et slot, hvor grever og baroner gik rundt og traf beslutninger. I dag er det almindelige mennesker, der laver lovene, og det er et enormt demokratisk privilegium. Det vil jeg gerne være en del af igen, siger han.

Ud af magtcirkusset

I starten af 2017 meldte Stine Brix ud, at hun ikke genopstiller, når der er urafstemning op til Enhedslistens årsmøde. Det betyder, at hun indleder sin sidste tid i Folketinget, når hun vender tilbage fra barsel. Det er vigtigt for hende at komme ud på den anden side af de tykke mure.

- Christiansborg er rigtig spændende, men også speciel, fordi man sidder med meget vigtige beslutninger hver dag. Det er vigtigt for mig at komme væk fra det magtcirkus og opleve en almindelig dagligdag. Man vænner sig skræmmende hurtigt til privilegier som gratis bus og tog, Ting, som ikke er almindeligt for alle mulige andre, siger hun.

Det politiske arbejde ikke må blive en rutine for Stine Brix. Hun stopper ifølge hende selv, mens legen er god, for at kunne leve op til sine egne krav til stillingen som folketingsmedlem. Man skal kun gøre det, hvis man gør det 100 procent.

- Det kræver meget energi, tid og engagement at været et godt folketingsmedlem for Enhedslisten, synes jeg. Det ville jeg ikke kunne gøre på en måde, hvor jeg selv er tilfreds i seks år mere, og derfor vil jeg hellere gøre det 100 procent indtil næste valg, siger hun.

Stine Brix er glad for sin periode på Christiansborg, hvor hun har været med til at samle partiet omkring finanslovene. Hun er mest stolt af finansloven for 2015, hvor Enhedslisten fik fødeafdelingerne på dagsordenen og startede den debat, som stadig ruller i dag.

- Overlægen, som for nyligt sagde op på Rigshospitalet, har virkelig pustet til ilden, og jeg synes, jeg har god mulighed for at sætte sundhedsvæsenets vilkår på dagsordenen, når jeg vender tilbage. Vi skal stoppe med at kræve, at sundhedspersonalet hele tiden skal løbe stærkere, siger hun.

Bruno Jerup

Fra Rød+Grøn: