Måneden der gik

Den gode nyhed

Rekord med plads til forbedring. Godt og vel hver tredje, nærmere bestemt 31,8 procent, af de opstillede kandidater til kommunalvalget i november er kvinder. Det er den højeste andel kvindelige kandidater til et kommunalvalg nogensinde. Hos Enhedslisten er 42,6 procent af de opstillede kandidater til kommunalvalget kvinder (47,9 procent til regionsvalget).

Den dårlige nyhed

Enhedslisten udelukket fra forhandlinger. Enhedslisten er ikke med i den forskningsaftale, der i slutningen af oktober blev indgået på Christiansborg. Det skyldes, at regeringen forhindrede Enhedslisten og Alternativet i at få adgang til forhandlingsbordet. Lige netop de to partier lægger stor vægt på forskning og uddannelse, og med udelukkelsen bryder regeringen en tradition for brede aftaler på forskningsområdet.

Citatet

”Der er brugt 220 mio. kr. på gyldne håndtryk til cheferne i det offentlige siden 2014. Og de har fået store lønstigninger. Jeg kan afsløre, at SOSU'en, kloakmedarbejderen og alle de andre på gulvet ikke har oplevet den samme udvikling. De mangler til gengæld flere kollegaer, mere tillid og en fair løn.”

Pernille Skipper

Josephine Jørgensen er kravlet til tops i en lygtepæl på Amager. De to Amager-afdelinger har tilsammen hængt mellem 7-800 plakater op på øen.

Fra Rød+Grøn: