Husk mangfoldigheden, når I vælger kandidater

Det virker unægteligt lidt ironisk, at et parti, der hylder mangfoldighed, ikke kan finde ud af at omsætte det til praksis. Især er kvinder, unge og folk med anden etnisk baggrund en mangelvare i vores kommunalpolitik. Det er vi nødt til at lave om på i 2017.

Jeppe Rohde og Anna Køster, organisationsteamet

Der er ingen tvivl om, at vores afdelinger sidder med de bedste intentioner, når de skal lave opstillingslister. Folk er godt klar over, at hvide, midaldrende mænd er stærkt overrepræsenteret blandt vores byrødder. Men ofte ved man ikke, hvem afdelingen skal opstille, hvis ikke den (mand), som har siddet på posten før og gerne vil opstille igen.

Problemet strækker sig dybere end opstillinger til kommunalvalget, da det i høj grad også handler om, hvem der i det hele taget er aktive i afdelingerne. Og vi ved, at mange afdelinger, især i provinsen, har svært ved at holde på de unge, der ofte flytter, når de er færdige med gymnasiet.

Et langt, sejt træk

At gøre Enhedslisten til et mangfoldigt parti, når det handler vores folkevalgte, er selvfølgelig ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden. Det er et langt, sejt træk, som i første omgang handler om, at vi skal blive bedre til at inkludere nye medlemmer i afdelingerne. Medlemmer, som ikke nødvendigvis er garvede i at holde møder eller vandt til at være medlem af en forening, med alt hvad foreningskulturen indeholder.

Det er vigtigt, at vi bliver ved med at spørge os selv: Er vi mere tilbøjelige til at stille med en mand på listen, fordi det er ham, som vi plejer at bruge? I stedet for at bruge tid på at finde (og overtale) en anden kandidat og give vedkommende selvtillid til at stille op? Går vi for meget op i anciennitet? Er vi mindre tilbøjelige til at opstille nye medlemmer, som ikke har ’bevist sit værd’ – til trods for, at personen måske kunne bringe nogle nye erfaringer til bordet?

Ligestillingen halter

Andelen af kvinder i kommunalpolitik ligger nogenlunde stabilt på 28 procent, mens den for andelen af kvinder i Folketinget ligger på omkring 38 procent. Bag de tal ligger formentlig manglende ligestilling i hjemmene.

Mens arbejdet i Folketinget er fuldtidsarbejde, bliver kommunalpolitik betragtet som et deltidsjob. Og for kvinder, der i forvejen har fuldtidsjob og står med hovedparten af de hjemlige arbejdsopgaver, kan det virke helt uoverskueligt at lægge en tjans som kommunalpolitiker oven i. Derfor er det også særlig vigtigt at fortælle potentielle kvindelige kandidater, at der er mulighed for, at de i aftale med deres afdeling kan blive frikøbt en dag om ugen fra deres normale arbejde.

Vi skal i afdelingerne blive ved med at tænke over, hvordan vi kan skubbe mangfoldigheden i den rigtige retning. Især kvinder har ofte brug for at blive ’prikket’ til, før de overvejer at stille op. Vi har et fælles ansvar for at give plads til alle slags mennesker i Enhedslisten og gøre partiet mere mangfoldigt – også på kandidatlisterne.