Græsrod i bevægelse

Hvordan er man egentlig aktiv i sin afdeling, når afdelingen faktisk kører rigtig godt, uden at man selv gør så meget for det? Gyvel Kallan har i mange år været aktivist i bl.a. Fredsbevægelsen, Greenpeace, Folkebevægelsen mod EU. Først da hun var knap 60 år, meldte hun sig ind i Enhedslisten. Men hvordan finder man sine ben som partiaktiv i græsrodsarbejdet? Rød+Grøn har talt med Gyvel for at få hendes bud på det.

Nina Ericsson, Rød+Grøn

- Byrådsarbejdet bliver jo varetaget på bedste vis af andre gode folk, og så må vi andre jo finde på noget andet, lægger Gyvel ud, da jeg taler med hende.

Jeg kan høre smilet i stemmen på den 70-årige kvinde. Hun synes selv, at hun er rimeligt ny i Enhedslisten, men kartoteket på mit kontor i Studiestræde sladrer om, at hun har været medlem siden 2005.

Hjælper flygtningefamilier

- Det kan godt blive tungt, hvis vi skal formulere en politisk strategi for Enhedslistens arbejde med og i bevægelserne. Så jeg og andre har valgt bare at gå i gang. Nogle gange som enkeltpersoner, nogle gange mere som parti, forklarer Gyvel.

Da Venligboerne holdt deres stiftende møde i Svendborg, var Gyvel blandt 10 enhedsliste-medlemmer ud af de cirka 30 deltagere.

- Vi Venligboere har samlet tøj ind og været med i ugentlige cafémøder. Mange af os har været tilknyttet en flygtningefamilie og hjulpet dem med deres sag. Det spiller godt sammen med partiets arbejde, fortæller Gyvel.

En markedsplads i Mellemøsten

En af Enhedslistens byrødder sidder i kommunens integrationsråd og var med til at skabe en festival, der er lavet som et samarbejde mellem mange frivillige organisationer. I planlægningsgruppen sad folk fra Dansk Flygtningehjælp, Frivillighuset i Svendborg, Venligboerne, Integrationsrådet og enkeltpersoner fra bl.a. Enhedslisten.

- Den skønne Krøyers Have i midtbyen blev booket. Vi lejede telte, borde og stole. Alle sider af pressen blev underrettet, alle centre kontaktet, så besøgende fik bus til byen. 10 etniske grupper, heriblandt to danske, havde boder rundt om pladsen, fortæller Gyvel.

På den lånte scene havde hver etnisk gruppe tilbud om at optræde med sang, dans eller andet.

- Der var modeshows fra flere lande med de flotteste dragter. Fra den danske freeshop kom der skønne unge i selvkomponerede genbrugsdress og med hiphop-dans. Der var folkedanse fra Syrien, Tyrkiet, Kurdistan og Vietnam. Der blev solgt lækker mad fra lige så mange lande, som der var repræsenteret, og der var en utrolig god stemning og rigtig mange besøgende, beretter Gyvel og fortsætter:

- En af deltagerne sagde, at når hun lukkede øjnene og snusede ind, befandt hun sig pludselig på en markedsplads i Mellemøsten. Det var en dejlig kompliment til festivalen.