Folketinget skal yde Trump modstand

På få uger har den nyudnævnte amerikanske præsident, Donald Trump, indledt adskillige angreb på grundlæggende demokratiske værdier, som vil få konsekvenser for mennesker over hele verden. I Folketinget arbejder Enhedslisten aktivt for at gå imod Trumps skadelige politik.

Mikkel Lauritzen, Rød+Grøn

I løbet af sine første uger i embedet er USA’s 45. præsident, Donald Trump, kommet med flere kontroversielle udmeldinger og lovforslag. Blandt andet støtter han åbent brugen af tortur, forbyder indrejse for alle borgere fra en række muslimske lande, planlægger opgør med klimaaftalen fra Paris og vil fjerne al støtte til udviklingsorganisationer, der støtter kvinders ret til abort og prævention.

Som følge af den udvikling har Enhedslisten taget en række initiativer i Folketinget for at gå imod tendenserne fra det hvide hus. I den første spørgetime med statsministeren efter Trumps indsættelse spurgte Pernille Skipper flere gange indtil, om Lars Løkke Rasmussen ville gøre noget for at tage afstand fra denne nye kurs fra den amerikanske præsident. Enhedslistens politiske ordfører opfordrede statsministeren til at benytte de nye tendenser i USA som anledning til et opgør med den danske ”copy-paste-politik fra Washington”. Statsministeren gav dog ingen tilkendegivelser i den retning.

Et samlet Folketing skal tage afstand

Men Enhedslisten nøjedes ikke med at lade statsministeren redegøre for sin stillingtagen til USA’s nye politiske kurs. Partiet har også indkaldt til en hasteforespørgsel, hvor politikerne vil forsøge at samle Folketinget om en vedtagelse, der fordømmer en række af Donald Trumps kontroversielle tiltag. Enhedslisten opfordrer Folketingets partier om at støtte fordømmelsen efter forbillede fra Storbritannien, hvor det britiske parlaments underhus vedtog en lignende fordømmelse af USA’s indrejseforbud over for personer fra en række muslimske lande.

Til kamp for kvinders rettigheder

Et af de mest kontroversielle skridt, Donald Trump har taget, er at tage støtten fra udviklingsorganisationer, der støtter kvinders ret til abort og prævention. Enhedslisten arbejder aktivt for at dæmme op for skaderne af dette tiltag, som vil få fatale konsekvenser for pigers og kvinders seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder. Partiet stiller derfor sammen med SF og Alternativet et beslutningsforslag i Folketinget, som skal pålægge regeringen at sikre økonomisk kompensation til de organisationer og fonde, som vil miste tilskud. Dette tiltag er set lignende i Holland, hvor landets udviklingsminister vil lave en fond til støtte for abort og prævention i udviklingslande, når pengene fra USA forsvinder.

Flere initiativer på vej

Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, peger på flere tiltag, Danmark kan gøre for at sige fra over for Donald Trumps politik. Eksempelvis kan Danmark beslutte, at ingen danske soldater skal udlevere fanger til amerikanerne, så længe præsidenten ikke kan kende forskel på rigtigt og forkert og støtter brugen af tortur. Danmark kan sige, at CIA’s fly ikke er velkomne i danske lufthavne, når der ikke er sikkerhed om, hvorvidt de transporterer fanger, der risikerer tortur.

Lige så sikkert, som det er, at vi ikke har set det sidste diskriminerende og udemokratiske udspil fra Donald Trumps side, lige så sikkert er det, at vi ikke har set det sidste initiativ fra Enhedslisten, der vil gå imod det.

Foto: Gage Skidmore (cc_by-sa_2.0)

Fra Rød+Grøn: