Farvel og tak, Modkraft

Efter 17 år lukker det alternative medie Modkraft. Rød+Grøn har talt med Maj-Britt Milsted, daglig leder for medievirksomheden Monsun, der har understøttet Modkraft i alle årene.

Mikael Hertoft, Rød+Grøn

Hvordan har Modkraft kunnet køre rundt indtil nu?

- Monsun, som tjener penge på grafisk arbejde, web, foto og tekster, har brugt en del af fortjenesten på at betale de af Modkrafts regninger, som ikke kunne dækkes på anden måde. Vi har fået mediestøtte de seneste tre år. I den korte tid er støtten faldet til kun at dække 32 procent af de redaktionelle omkostninger. Modkrafts annonceindtægter er også styrtdykket.

Hvad var Modkraft egentlig?

- Modkraft bestod af flere elementer – nyheder, blogs fra en stribe venstrefløjsfolk med muligheder for kommentarer og debat, tidsskriftet Kontradoxa med tungere artikler og en række redaktioner der arbejdede selvstændigt. F.eks. Bibliotek, der samlede links og baggrundsmateriale om mange emner.

Hvad var målet?

- At skabe et bredt venstrefløjsmedium – et forum, hvor venstrefløjen kunne diskutere og udvikle sin politik, men som ikke var partibundet. Det vil og kan vi ikke mere. Vi vil i stedet bruge energien på noget nyt.

Det er da lykkedes i et stort omfang?

- Ja, det er det. Vi kan se, at vi kom bredt ud med ca. 50.000 unikke brugere. Vi kan også se, at de øvrige nyhedsmedier tjekker os ud. Vi har været kilde til mange historier – også mange, hvor Modkraft ikke bliver nævnt.

Hvorfor så lukke nu?

- Det er også rigtig ærgerligt, men et medie som Modkraft kan ikke køre på ren aktivisme, og der mangler økonomi til at sikre kvaliteten. Vi har været i gang med en omlægning, der skulle gøre Modkraft opdateret til den måde, sitet bruges på, hvor en meget stor del af trafikken kommer fra sociale medier. Men det nåede vi desværre ikke at gøre færdigt.

Hvordan vil Modkraft blive husket?

- Vi har været et forum for diskussion, men oveni også et sted, hvor aktivister kom og kunne uddanne sig – en vigtig del af venstrefløjens fødekæde. Det kommer til at mangle nu. Modkraft har også været mediet, hvor den udenomsparlamentariske og den parlamentariske venstrefløj kunne mødes.

- Jeg synes, det er ærgerligt, at Enhedslisten og andre på venstrefløjen ikke mere aktivt har støttet Modkraft økonomisk. Så kunne vi måske være fortsat. Men vi er glade og stolte af, at det lykkedes at skabe rum for diskussion på tværs af venstrefløjen i hele 17 år.

Modkraft lukkede 1. februar. De ting, som blev lagt på Modkraft inden da, vil fortsat være tilgængelige online.

Fra Rød+Grøn: