Gå til hovedindhold

Enhedslisten klæder om

Ved årsskiftet får vores parti nyt logo, nye farver og ny skrifttype – kort sagt: en ny visuel identitet. Hvorfor i alverden skal vi have det, og hvad kommer det egentlig til at betyde? Rød+Grøn har spurgt de to grafikere, der står bag skiftet, Maria Prudholm og Peter Folkmar.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Hvorfor skal vi nu til at have en ny visuel identitet – hvad var der i vejen med den nuværende?

Peter: Den nuværende visuelle identitet har været meget god til nogle ting, men var rigtig svær at bruge, især for medlemmerne. Dels fordi skriften, Soho, er en licensskrift, som koster penge bruge, og dels fordi der ikke har været så mange visuelle værktøjer ud over rød/hvid farve og en bestemt skrift. Nu har vi fået udviklet vores helt egen skrifttype, som hedder MAJ, og den bliver gratis at bruge for alle.

Jamen, er det ikke fuldstændig lige meget, hvilken skrifttype, vi bruger? Hvorfor bruge en masse kræfter på at lave den og resten af Enhedslistens visuelle udtryk om?

Maria: Vi bliver hele tiden mødt af visuel kommunikation, som lagres ubevidst. Det betyder, at du allerede oppe i dit hoved har en masse forventninger til de ting, du møder på din vej, alene på grund af tingenes visuelle udtryk. Magasin har et visuelt udtryk, der signalerer, at her er tingene eksklusive og dyre – og man kan lige så godt lade være med at gå derind, hvis man ikke har nogen penge. Netto signalerer med farver og skrift, at her er tingene billige. Så vi får hele tiden budskaber gennem farver og skrifttyper – meget mere end vi går rundt og tror. Derfor er det heller ikke ligegyldigt, hvilke budskaber, vi i Enhedslisten sender gennem vores valg af visuelt udtryk.

Hvem har fundet på, at vi nu skal have en ny visuel identitet?

Peter: Det er hovedbestyrelsen, der har truffet beslutningen om at sætte penge og tid af til at udvikle en ny visuel identitet. Og kernen i det har været at lave noget, som taler til tiden men som også er nemmere at bruge for medlemmerne. At lave et visuelt udtryk, som passer til partiet, men som medlemmerne også selv kan bruge – uden at være uddannet grafiker. Det har været en meget lang og grundig proces, hvor vi har taget nogle skridt og vendt dem med styregruppen. Taget nogle flere skridt og vendt dem med hovedbestyrelsen. På den måde har vi tænkt os grundigt om og løbende sikret os, at arbejdet gav mening.

Nogen vil måske tænke, at vi nu lader os styre af alle mulige konventioner ved at få nogle smarte designere til at lave alt muligt om. Hvad tænker I om det?

Maria: Nu er vi jo heldigvis to socialister, der har lavet det her. Og vi har i fællesskab med medlemmer og ledelse lavet det udtryk, der er rigtigt for netop Enhedslisten. Nogle partier kan sagtens slippe af sted med at få lavet deres visuelle identitet af et bureau. Det tror jeg ikke ville fungere for Enhedslisten. Vi er jo ikke, som de andre, og derfor skal man virkelig kende vores parti godt for at gøre det her. I sidste ende skal vi skal kunne genkende Enhedslisten i partiets visuelle udtryk, og det både håber og tror jeg, at vi kan med den nye visuelle identitet.

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Klassisk Ø og nyt logo

I partiets snart 28 leveår har vores logo og partibogstav set ud på mange forskellige måder.

Denne gang har hovedbestyrelsen og styregruppen bag designet haft en række forskellige Ø’er til afstemning. I den forbindelse har der været et stærkt ønske om, at vores Ø bare skal være et Ø, og ikke samtidig noget andet (såsom taleboblen, vi har i dag).

Mens Ø’et er det bogstav, vi bruger, når vi stiller op til valg, har Maria og Peter valgt at adskille bogstavet fra vores logo. Det er gjort ud fra tanken om, at Enhedslisten er meget mere og andet end folk, der er valgt til politiske poster – de er blot et middel til at udfolde vores politik. Derfor er ”Enhedslisten” med hvid skrift i en rød kasse vores logo. Det kan så suppleres med partibogstavet, der har sin egen røde kasse.

Vores egen skrifttype

Enhedslisten får sin egen skræddersyede skrifttype – den hedder MAJ. Hvor den gamle skrifttype, Soho, blev udviklet af et amerikansk firma til kommerciel brug og kostede penge, er MAJ udviklet specielt til Enhedslisten af to danske skriftdesignere (www.aabc.design).  Hovedbestyrelsen har besluttet at frigive skrifttypen, så alle kan bruge den kvit og frit. Det vil gøre det meget lettere for f.eks. vores lokalafdelinger og udvalg, når de gerne vil lave materialer selv.

I udviklingen af MAJ har udgangspunktet været, at skrifttypen skal afspejle den skævhed og forskellighed, som kendetegner Enhedslisten; at Enhedslisten ikke er et strømlinet parti, hvor alt kører i samme takt.

Lav dine egne materialer

Med det nye design følger også en webportal, hvor man selv kan lave materialer. Portalen er et samarbejde mellem Enhedslisten og Nordeuropas grønneste trykkeri, KLS Pureprint, som trykker mange af vores materialer, ikke mindst Rød+Grøn. Enhedslistens landsorganisation betaler de 500 kr. om måneden, der koster at drive portalen, som dermed bliver gratis at bruge for medlemmerne. Det bliver desuden muligt at ringe og få teknisk assistance hos KLS.

Når man har lavet sit materiale, kan man frit vælge, om man ønsker at få det trykt hos KLS eller bare gerne vil downloade en trykfil og så selv stå for printet eller trykket.

Portalen bliver meget brugervenlig. Her kommer til at ligge forskellige skabeloner til bl.a. flyers, plakater, delebilleder og Facebook-coverbilleder. Man kan så lægge sine egne billeder og tekster ind i skabelonerne (husk at tjekke, hvor meget plads, der er i skabelonerne, inden I går i gang med tekstarbejdet).

Regnbuens farver

I det nye design er Enhedslistens primære farver både rød og grøn, (vi er jo de rød-grønne!), mens rød var den eneste primære farve i det gamle design. Det nye design åbner samtidig også op for, at man kan bruge en række andre farver, faktisk alle regnbuens farver og en lyserød.

De mange farver skal vise, at vi er mangfoldige, at alle regnbuens farver kan være smukke og har en berettigelse – og at ingen kan tage patent på en farve. Socialister må også gerne bruge farven blå, når vi viser et billede af en smuk, blå himmel.

Nye ikoner

Der er også lavet en række nye ikoner, som symboliserer de politikområder, Enhedslisten arbejder mest med. Ikonerne kan bruges på alle vores materialer. Ud over, at de gør det nemt at se, hvad et materiale handler om, bliver de også til stor hjælp i de situationer, hvor man ikke har et godt billede til at ledsage sin tekst.

Ny organisatorisk hjemmeside

I det nye år sker der også ting og sager med Enhedslistens hjemmeside. I første omgang bliver særligt forsiden, enhedslisten.dk, revideret, blandt andet for at kunne fokusere mere på de kampagner og politiske temaer, partiet aktuelt lægger mange kræfter i.

Samtidigt får vi vores egen organisatoriske hjemmeside, org.enhedslisten.dk. Her vil man kunne finde oplysninger om, hvad der rører sig i vores parti; i afdelingerne, i udvalgene, på årsmødet og mange andre steder. Det er her, man efter årsskiftet finder bl.a. kalenderen, lokale nyheder og alle Rød+Grøn-artiklerne.

Planen er, at vores organisatoriske hjemmeside skal videreudvikles senere på året, blandt andet med medlemsdebat og selvbetjeningsmuligheder. Dermed bliver det ikke blot en hjemmeside, man finder oplysninger på, men også et sted, hvor man kan deltage i partiets arbejde og diskussioner.

Kontakt Enhedslisten

Landskontoret
Studiestræde 24, 1.
1455 København K
Tel. +45 33 93 33 24
CVR-nr. 18289393
[email protected]

Folketingsgruppen
Folketinget
DK-1240 København K
Tel. +45 33 37 50 50
[email protected]