En skrøbelig fred i Colombia

Den colombianske regering og oprørsbevægelsen FARC har underskrevet en genforhandlet fredsaftale. Men freden er skrøbelig. De sociale bevægelser oplever en ny voldsbølge, og der er akut brug for international opbakning til implementering af freden.

Anne Rehder, international rådgiver

Cristian Raul Delgado fra paraplyorganisationen Marcha Patriótica har svært ved at slippe blikket fra sin telefon, da han en novemberdag i København fortæller om den genforhandlede fredsaftale. Mens han taler, forsøger han at hjælpe med at skabe sikkerhed for nogle af organisations medlemmer, der er blevet udsat for attentater fra højreorienterede paramilitære.

Cristian fortæller, at den reviderede aftale fortsat indeholder de nødvendige sociale og politiske ændringer, der kan være udgangspunkt for en transformation af det colombianske samfund. Fredsaftalen, der netop er blevet godkendt af senatet og kongressen, gør det muligt at stoppe den konflikt, der i mere end 50 år har bundet politik og våben sammen i Colombia.

Kan man stemme nej til fred?

Det marginale ’nej’ ved afstemningen om den første fredsaftale i oktober kastede Colombia ud i en rutsjebanetur.  Afstemningsresultatet var så tæt, som det kunne blive: 50,2 procent imod og 49,8 procent for fredsaftalen. Valgdeltagelsen var på blot 37,5 procent, hvilket er lavt selv i Colombia. Resultatet viste mest af alt et splittet land, hvor mange end ikke havde ladet sin stemme høre. Forskellen var blot 54.000 stemmer ud af de omtrent 13 mio. afgivne, mens 150.000 var ugyldige og 100.000 blanke. Områder hårdest ramt af konflikten stemte med stor overvægt ja, mens rigere byområder stemte nej. En kampagneleder for nej-fløjen pralede af, hvor let det var at vildlede colombianerne, mens fredsstøtterne holdt vejret.

Cristian mener, at nej’et skyldtes misinformation om indholdet af aftalen, men den dag i dag er han lettet over, at det ikke blev et marginalt ja. Det havde været sprængfarligt. Kort efter afstemningen begyndte folk i hobetal at forsamle sig på gaderne og diskutere, hvordan man kunne nå frem til en ny fred. En høringsproces tog form, og aftalen blev ændret. Colombia er nu igen på fredens spor.

Fred i Colombia kan inspirere globalt

”Må ordet blive colombianernes eneste våben”, lød det fra Timochenko, lederen af FARC, ved underskrivelsen af den genforhandlede fredsaftale. Visionen er klar, og fredsaftalen er ambitiøs og ordrig. Men der er lang vej igen.

Fredsaftalen indeholder ambitiøse delaftaler om landreform, retfærdighed for ofrene, politisk deltagelse og demobilisering og afmontering af narkohandel. Men når guerillaen nedlægger sine våben, står paramilitære, godsejere og multinationale selskaber klar. Kampen om jorden, ressourcerne og magten intensiveres lokalt. De sociale bevægelser søger at ruste sig gennem organisering, uddannelse og politisk deltagelse, men hvis ikke staten og det internationale samfund kan garantere sikkerhed, vil vejen til fred være blodig.

Hele verden bør vende blikket mod aftalen og skubbe på for implementering. I disse tider af konflikt og krig er der brug for håb. Der er brug for et godt eksempel, så verden igen kan tro på fred og retfærdighed. Lad os sammen holde et vågent øje på Colombia, lytte til de sociale bevægelser og bakke op om en implementering af en fred med social retfærdighed.

Marcha Patriótica er Enhedslistens samarbejdspartner i Colombia. Marcha samler 2000 sociale bevægelser, alt fra bondeorganisationer over studenterbevægelse til LGBT-aktivister. Marcha kæmper for en fred med social retfærdighed.

Foto: UN Photo_Eskinder Debebe

Fra Rød+Grøn: