Det mener Enhedslisten: Lad befolkningerne komme til

Den grønne omstilling er ikke bare afgørende for klodens fremtid, men også for vores udenrigspolitiske muligheder. En omstilling væk fra fossile brændstoffer vil gøre os uafhængige af slyngler som Putin og kongen af Saudi-Arabien. Dermed vil vi lettere kunne støtte regionens demokratiske kræfter og international lov.

Nikolaj Villumsen, international ordfører

Mellemøsten er en hårdt plaget del af verden. Krig og undertrykkelse hærger de fleste af landene i regionen. Kigger man på historien, er det ikke underligt. Mellemøsten blev efter 1. Verdenskrig opdelt af de vestlige lande, og mange af staterne er, som vi kender det fra Afrika, kunstige konstruktioner tegnet på kort i Paris og London. Det har skabt grobund for sekteriske spændinger, der bliver udnyttet af brutale diktatorer og stormagter.

Gang på gang er befolkningerne i Mellemøsten blevet ofre for globale og regionale stormagters rivalisering, som det sker i Syrien lige nu, eller for snævre olieinteresser, som under invasionen af Irak i 2003. Disse forfejlede krige og den kortsigtede støtte til diktaturer har skabt kaos og undertrykkelse.

Vi skal støtte de demokratiske kræfter
Når regeringen sender kongehuset og toppen af dansk erhvervsliv til kongediktaturet Saudi-Arabien, der fører an i finansieringen af ekstrem islamisme, og samtidig holder skåltaler om menneskerettigheder og demokrati, så skriger hykleriet til himlen.

I stedet for at holde hånden over diktatorerne, bør vi støtte de demokratiske kræfter. Uden en demokratisering af landene bliver en retfærdig fordeling af resurserne umulig. Det er på tide, at stormagter og diktaturer viger pladsen, så befolkningerne i Mellemøsten kan komme til at lede deres egen fremtid.

Stå vagt om menneskerettighederne

I de kommende år bliver det afgørende, at Danmark ikke blindt følger Trump, men i stedet står vagt om menneskerettigheder og international lov. Skabes der ikke en levedygtig palæstinensisk stat, vil konflikterne mellem Israel og Palæstina igen eksplodere. Fortsætter EU sin støtte til Erdogans diktatur, vil Tyrkiet synke ned i blodig borgerkrig. Og støttes de pro-demokratiske og kurdiske kræfter ikke i Syrien, vil konflikten og flygtningestrømmen fortsætte.

Fra Rød+Grøn: