Det går fremad – men der er lang vej endnu!

Rød+Grøn har kigget på kønsfordelingen ved kommunal- og regionsvalgene. Konklusionen er, at selv om vi er blevet bedre, så er vi langt fra at opnå lige repræsentation.

Nina Ericsson, Rød+Grøn

Efter sidste kommunalvalg måtte Enhedslisten lide den tort, at vi trak andelen af kvinder i kommunalpolitik ned. Vi var ellers over gennemsnittet med 38,5 procent opstillede kvinder. Men blandt vores spidskandidater var de 84 procent mænd, og da vi mange steder kom ind med et enkelt mandat, endte vi altså med at trække gennemsnittet ned.

I mellemtiden har vi skrevet ind i vores principprogram, at vi er et feministisk parti. Vi har vedtaget et feministisk delprogram, og vi har diskuteret køn og ligestilling i alle afkroge af landet.

Har det så hjulpet? Er vi blevet mere bevidste? Har vi fået lige repræsentation i partiet? Ja, jo og nej, kunne man svare til de tre spørgsmål. Ser man på tallene, så er vi nået videre, men har stadig lang vej endnu. Vi har denne gang opstillet 43 procent kvinder, og endnu vigtigere: 29 procent af vores spidskandidater er kvinder denne gang. Nummer to på listen er en kvinde i 40 procent af vores opstillinger. Så der er gode chancer for, at vi denne gang trækker gennemsnittet op.

Tilfældigheder i spil

Skyldes det så, at afdelingerne bevidst har prioriteret at få en kvinde øverst, nu hvor vi har talt så meget om feminisme? Det spørgsmål har jeg stillet nogle af de kvinder, der nu er øverst på listen i en kommune, der havde en mand øverst i 2013.

Der er ingen af dem, der har svaret, at afdelingen gik specifikt efter en kvindelig spidskandidat. Faktisk er der en del tilfældigheder inde over. I Esbjerg sidder Sarah Nørris i forvejen i byrådet. Hun blev valgt ind som toer i 2013 efter en mandlig etter. Hendes mandlige byrådskollega har ønsket at rykke længere ned på listen denne gang, så det var naturligt, at hun blev spidskandidat.

I Holstebro fik vi ikke valgt nogen ind i 2013, og ham, der var spidskandidat, er i mellemtiden blevet pensioneret og ønsker ikke at være spids igen. Så det var bare naturligt, at det blev Heidi, som var toer sidst og som også er den, der de seneste år har fulgt byrådsarbejdet tæt. I Tårnby sidder Bjarne Thyregod som eneste kommunalbestyrelsesmedlem. Han skulle egentlig fortsætte som etter, men han flytter kommune, og så blev Dorthe Hecht, der ellers skulle have været toer, helt naturligt spidskandidat.

Viljen til mangfoldighed er der

Betyder det så, at vores opstillingslister blot er næsten tilfældigt sammensat, og at det er et rent lykketræf, at andelen af kvinder er øget? Nej, fortæller både Sarah fra Esbjerg og Dorthe fra Tårnby. Tværtimod er der lagt et rigtig stort stykke arbejde i at få den bredest mulige repræsentation i forhold til både køn, alder, erfaring, etnicitet, bopæl osv.

- Vi har lagt rigtig, rigtig meget arbejde og omtanke i kandidatlisten, fortæller Sarah og uddyber:

- Vi var enige om toeren, som er en superkvalificeret person. Hun er også kvinde, så vi tænkte, at treeren skulle være en mand. Og vi fandt én, der både er smaddergod, er fra Ribe i stedet for Esbjerg som os andre og ovenikøbet har en stærk kulturprofil, hvilket vi manglede. Vi har virkelig været ude for at overtale de profiler, vi manglede i puslespillet.

Også i Tårnby har der været mange overvejelser om mangfoldighed.

- Vi talte om, at vi sidst havde tre herrer på de øverste pladser. Det har aldrig været viljen til mangfoldighed, der manglede, fortæller Dorthe og fortsætter:

- I år er det lykkedes godt. Vi har også fået både en kvinde og en mand med minoritetsbaggrund ind på listen.

Netop den gode vilje og den store omtanke ser ud til at være generel. Andelen af opstillede kvinder er da også hævet siden 2013. Men vi kan på ingen måde hvile på laurbærrene.

Sarah Nørris, spidskandidat i Esbjerg

Fra Rød+Grøn: