Derfor er vi feminister

Enhedslisten er et feministisk parti, og derfor skal vi på årsmødet i 2017 vedtage et feministisk delprogram. Rød+Grøn beder derfor hver måned et par medlemmer fortælle om deres syn på feminisme.

Pil Yildiz, Frederiksberg

Det provokerer mig helt vildt, at toppolitikere kan slippe af sted med at udtale sig så nedladende om kvindekønnet, som f.eks. LA-politikere har gjort. Og medierne latterliggør ofte feminismen og ligestillingskampen. Det skaber et klima, hvor det bliver mere acceptabelt for almindelige borgere at være sexistiske. Det burde simpelthen ikke kunne ske i et så oplyst, veluddannet og rigt land som Danmark.

For mig virker det som om, at ligestillingskampen går den gale vej i øjeblikket, og jeg tror, at det har rigtig meget at gøre med den stigende ulighed. Dels går ulighed altid hårdest ud over de svageste; kvinderne, de arbejdsløse, kontanthjælpsmodtagerne osv. Dels er det sværere at kæmpe for at få det samme i løn som mændene, når andre står til at blive sat på gaden som følge af kontanthjælpsloftet.

Det er lettere at være feminist, når man har overskud; ikke er underlagt social kontrol som mange kvinder med anden etnisk baggrund er, ikke er økonomisk presset som lavtlønnede er, ikke har sociale problemer osv. Så her er det igen uligheden, der spænder ben for feminismen.

Gunna Starck, Indre By

Der har været gode indlæg om feminisme i bladet, så jeg vil skrive lidt om arbejdet med ”feministisk praksis”, som vi er en lille gruppe i hovedbestyrelsen, der arbejder med.

Listens medlemmer og partilivet er rundet af det samfund, der omgiver os, og uanset hvor meget umage vi gør os, så bærer vi de tillærte mønstre og vaner med os ind i Listen. Ser dem ikke, opfatter dem ikke som et problem, og så er de ret bekvemme for en del.

Hvis Listen skal være troværdig, må praksis afspejle de feministiske teorier. Derfor skal vores daglige omgang med hinanden, årsmødet, vedtægterne og de måder, vi plejer at gøre tingene på, til et feministisk eftersyn.

Gruppens store og små forslag fik hovedbestyrelsen lige efter nytår. Så der skal diskuteres delegeretvalg, kurser og træf, kønskvotering, feministisk 1. maj, afdelingsmøder og meget mere.

En svær øvelse er at undgå at cementere, hvem der gør hvad, men alligevel kompensere for, hvordan virkeligheden er. Konkret: er børneaktiviteter på Aktivistfabrikken godt for kvindedeltagelsen, når vi mener, at børnene ikke kun er kvindernes ansvar? Der bliver nok at tage fat på.

Pil Yildiz, Frederiksberg

Fra Rød+Grøn: