Derfor er vi feminister

Enhedslisten er et feministisk parti, og derfor skal vi på årsmødet i 2017 vedtage et feministisk delprogram. Rød+Grøn beder derfor hver måned et par medlemmer fortælle om deres syn på feminisme.

Jakob Nerup, Frederiksberg

Hvorfor er du feminist?

- Fordi alle skal være lige. Hvis vi ikke ser, at den økonomiske ulighed og ødelæggelsen af velfærden rammer kvinderne hårdest, så ser vi kun med et øje. Kvinderne løfter stadig langt mere af opgaverne i hjemmet og omsorg for familien. Feminisme er, at vi skal gøre det personlige politisk og det økonomiske feministisk.

Hvordan kan vi blive et mere feministisk parti?

- Vores partikultur trænger til en feministisk revolte, f.eks. når to tredjedele af årsmødets delegerede er ældre mænd. Lad os tage nogle radikale skridt, hvor der kun er kvindelige dirigenter og indledere, og kvinderne taler først. Hvorfor ikke tage skridt til, at alle kommunale spidskandidater skal være kvinder? Hvorfor er det ikke kvinderne i de offentlige lavtlønsjobs, som fører an i velfærdskampen, der fylder i partiet? Vi kan starte med at invitere dem og lytte.

Karen Nygård, Aarhus

Hvad forstår du ved feminisme?

- Feminisme er, at alle mennesker er lige meget værd.  Ikke ens, men med lige muligheder for at udfolde sig. Det er forkert, når (hvide) mænd har større ret end andre mennesker.  Det er de privilegier, vi skal kæmpe mod.  Ikke mod den enkelte mand, men mod patriarkatet.  Kæmpe mod de strukturelle forhold om sexisme og racisme, som har eksisteret siden forhistorisk tid overalt i verden.  Behovet for at føle sig bedre end andre, med deraf følgende ret til at bestemme og rage til sig.  Og vi skal få dem til at forstå, at de selv kan få et bedre liv ved at opgive sexismen. Den, der gør, at mænd udøver vold mod kvinder. Voldtager, slår, nedgør, undertrykker – og undertrykker sider ved sig selv.  Mandssamfundet vil ikke have ligeløn og ikke have fastsat barsel til fædrene.  Men de beklager sig, når mor får børnene ved skilsmisse.

- Kvinder er stadig det andet køn, som Simone de Beauvoir skrev i 1949, det år jeg blev født. Hun skrev: ”Man fødes ikke som kvinde, man bliver det”.   Køn er konstruktion. Meget er bedre siden 1949, men der er stadig meget at gøre op med i Danmark og på verdensplan.