Husk kvindelige kokke

I anledning af ”Nordisk Køkken Symposium”, som nordisk ministerråd arrangerer kun med deltagelse af mandlige kokke og oplægsholdere er det værd at huske hverdagsmaden.

I Nordisk Råds velfærdsudvalg, som jeg er medlem af, har vi diskuteret, hvorfor der i vore velfærdssamfund kommer flere børn og unge, der ikke får ordentlig mad og har en hverdag uden motion. Vi ser nye sygdomme udbredes, bl.a. sukkersyge og spiseforstyrrelser som anoreksi og bulimi.

En række nordiske kvindelige kokke og madskribenter har protestet (Politikens artikel og kronik 16/11) mod nordisk ministerråds mande-mad-manifest for restaurationskokke. De peger på betydningen af det daglige måltid, de økologiske råvarer, den offentlige mad i skole og institutionerne for både børn og ældre. De ser madkulturen ”som andet end det, der foregår på en restauranttallerken”.

Når det nordiske mande-manifest er lavet på fredag, maden er spist og nogen (hvem?) har sørget for opvasken, har jeg tænkt mig at følge de nordiske kvinders ideer op. Parlamentarikerne i Nordisk råds velfærdsudvalg og forbrugerudvalg har planer om en nordisk konference om fedme, og hvordan vore velfærdssamfund forebygger den.

En del af løsningen findes i hverdagskøkkenet, skolemaden og bevidstheden om sammenhængen mellem hverdagsmad og hverdagsliv. Ligesom det er vigtigt at se på fødevareindustriens rolle.

Nordisk Råds udvalg mødes næste gang her i København. Vi må sætte en sundere dagsorden om sund mad for alle, og her får vi brug for nordiske kvinders - og mænds - kogekunst og madkunnen. Her må vi hjælpe Nordisk ministerråd, ikke kun med en nordisk ligestillingspraksis, men også med at realisere ministerrådets ”strategi for bæredygtig udvikling i Norden”. Her må nordiske politikere og kogekoner hjælpe til.

Line Barfod er medlem af Nordisk råd og Folketinget