Budgetloven

Budgetloven skal nu langt om længe revideres. Det sker i foråret 2020. Det er også yderst påkrævet. Budgetloven har nemlig ikke skabt orden i de offentlige finanser; tværtimod har loven skabt et regime, hvor fokus er fjernet fra borgernes behov. Budgetloven skader både velfærden og klima, fordi den står i vejen for at samfundet kan bruge sine egne penge på de nødvendige investeringer.

Her på siden kan du læse om mere om Enhedslistens holdning, kampagnen mod budgetloven, artikler om budgetloven og finde gode links til andre som kæmper for velfærd og klima.

Kampagne mod budgetloven
Når budgetloven skal revideres i foråret 2020 står vi klar med pres på alle niveauer – både parlamentarisk og udenomsparlamentarisk. Vi understøtter det selv-organiserende initiativ Skrot budgetloven, som gennem lokale grupper vil lægge pres over hele landet. Samtidigt tager vi kampen op på Christiansborg, i Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, hver enkelt region og hver enkelt byråd.

Lørdag d. 14. marts afholdes en fælles aktionsdag landet over.

Start med at find din lokale gruppe. Søg på din by og ”Skrot budgetloven”, send en mail til [email protected] eller kontakt din lokalafdeling.

Du kan også følge Skrot budgetloven på facebook og twitter @SkrotBudgetloven, #SkrotBudgetloven

Kontakt [email protected], hvis du har spørgsmål.

Sådan skader budgetloven

Vi fremlægger i et notat vores syn på, hvordan økonomien i kommuner og regioner er blevet skadet af budgetloven. Vi kommer også med bud på, hvad der skal til for at give kommuner og regioner bedre mulighed for at levere en ordentlig velfærd og sundhed til borgerne.

Svaret er enkelt: Skrot budgetloven og sanktionsregimet, og tilfør kommuner og regioner de nødvendige midler til at levere ordentlig velfærd.

Læs notatet her.

Læs en kort pixi-udgave her.

Artikler og debatindlæg

Skrot budgetloven”, debatindlæg i Kommunen af Finn Sørensen

Enhedslisten vil afskaffe budgetloven”, debatindlæg i Altinget af Rune Lund.

LO og AE kræver lempelser i budgetloven”, artikel i Arbejderen.

Budgetloven presser kommunerne til øget privatisering” debatindlæg i Altinget af Rune Lund.

Styrk modstanden mod budgetloven”, debatindlæg på Avisen.dk af Finn Sørensen.

Der er ingen grund til at spare på velfærden, når Danmark har kæmpe overskud”, kommentar af tidligere overvismand Christen Sørensen i information.

Pas på, velfærdskontrakten smuldrer” debatindlæg i Politiken af Peter Rahbæk Juel.

”Rigid budgetlov koster milliarder i tabt velfærd og velstand” debatindlæg af Lizette Risgaard Formand FH

Artikelserie i altinget (betalingsmur)

Artikelserie i Information (betalingsmur)

Helsingør kommune vil have KL til at kræve budgetloven revideret interview med Allan Berg Mortensen, Enhedslisten Helsingør