Vigtige dokumenter skal findes på dansk

Folketinget har flere gange måttet træffe afgørende beslutninger uden at have danske dokumenter at basere dem på. Det har Enhedslisten nu fået ændret.

Især har beslutninger om dansk deltagelse i militære aktiviteter rundt omkring i verden ofte krævet, at folketingsmedlemmer og interesserede borgere skulle kunne læse engelsk på meget højt niveau for at forstå for eksempel FN-resolutioner. Reelt betyder det, at mange ikke har haft mulighed for at sætte sig ordentligt ind stoffet, før de skulle tage stilling.

Det fik Christian Juhl til sidste år at stille forslag B 32 om, at vigtige dokumenter i Folketinget skal oversættes til dansk. Det forslag er nu blevet vedtaget.

Christian Juhl siger:

- Jeg er meget glad for, at der nu er enighed blandt alle partier, om forslaget – selvom der i første omgang er tale om en forsøgsordning. Godt et år har vi diskuteret sagen, før vi nåede til enighed. Jeg opfatter beslutningen som meget vigtig og principiel, fordi den giver bedre muligheder for demokratisk deltagelse i Folketingets beslutningsprocesser. Både i Folketingssalen og blandt borgere uden for de tykke mure.

- Det burde være en selvfølge, at vigtige dokumenter, som danner baggrund for Danmarks deltagelse i militære aktioner ude i verden, foreligger på dansk i forbindelse med behandlingen af forslaget. Det har ikke været tilfældet i en række sager, mens jeg har været i Folketinget.

- Det er vigtigt, at alle politikere kan læse de dokumenter, vi stemmer om, og ikke slet og ret må stole på, hvad ministeren forsikrer os om. Men det er også et vigtigt demokratisk princip, at interesserede borgere skal kunne læse forslagene og baggrundspapirerne og eventuelt blande sig i beslutningsprocessen på dansk.

Onsdag, 25. marts 2015 - 10:00