Vi svigter Jordan

Flygtninge strømmer hurtigere ind i Jordan, end bistandsmidlerne gør det. Det efterlader landet i en umenneskelig situation, som verdenssamfundet må gøre meget mere ved.

Sådan lyder det fra de medlemmer af Det Udenrigspolitiske Nævn, som netop har været på besøg i landet.

Udviklingspolitisk ordfører Christian Juhl siger:

- Jeg deltog i besøget i Jordan og kunne med egne øje se, hvordan samfundet lider under det stigende antal af flygtninge fra Syrien. Officielt er der 750.000 flygtninge fra Syrien i Jordan, hvoraf 15 % bor i flygtningelejrene, mens resten bor rundt omkring i det jordanske samfund. Antallet er så stort, at det ville svare til, at Danmark skulle tage imod 1 million flygtninge.

- Mange donorlande indbetaler ikke de midler, de giver tilsagn om i fine taler på donormøderne. Flygtningens månedlige beløb fra World Food Programme er af den grund faldet fra 23 jordanske dinarer til 13 dinarer, hvilket svarer til omtrent 117 danske kroner. Det må regeringen tage op. Det er helt uacceptabelt, at rige lande lover uden at levere, og viser en svaghed i FN-systemet.

- Det er også på tide, at Europa begynder at se sig selv som et nærområde for krigen i Syrien. Vi skal yde økonomisk bistand, men vi skal også tage imod flygtninge. Vi tager 500 af FN's kvoteflygtninge hvert år. Det bør i første omgang sættes op til 1.000. Og de andre europæiske lande bør gøre det samme.

Fredag, 13. marts 2015 - 10:55