Ulovlig partistøtte skal forfølges

En lang række lokale partiforeninger og kandidater modtager ulovlige anonyme bidrag fra kendte donorer i strid med loven. Det må myndighederne forfølge.

Det er afgørende, at de nye afsløringer i Berlingske fører til, at der rejses sager mod de relevante politikere og partiforeninger, lyder det fra retsordfører Pernille Skipper.

Indtil videre er der intet sket. Derfor politianmelder Enhedslisten nu på egen hånd fire partiforeninger og et folketingsmedlem af Liberal Alliance.

En hån mod demokratiet og vælgerne

- Det her er jo desværre ikke først gang, at vi ser at partierne og kandidater bryder loven. Her taler vi ikke engang om en omgåelse af loven, men om direkte lovbrud, hvor kendte pengemænd bag partierne er blevet tilbudt anonymitet. Det er ikke bare ulovligt og strafbart, det er også en hån mod vores demokrati og mod vælgerne, siger Pernille Skipper.

- En ting er, at de nuværende regler ikke sikrer åbenhed nok. Men at partierne så systematisk bryder loven for at hemmeligeholde deres pengebagmænd, chokerer mig faktisk. Og det skal selvfølgelig have konsekvenser for de pågældende partier og politikere.

Partistøtten skal kulegraves og føre til sigtelser

Selvom der er tale om brud på partistøtteloven med straffebestemmelser med op til fire måneders fængelse eller bødestraf, har myndighederne endnu ikke rejst og sigtet politikere eller partier for at bryde loven. Det må og skal der ændres på, mener Pernille Skipper:

- Det er meget uheldigt, at borgerne kan få det indtryk, at myndighederne ser igennem fingre med at politikerne bryder loven. Det er skadelige for tilliden til det politiske system, siger hun.

- Den seneste afsløring bør være et wakeup-call til de ministerier, som har ansvaret for partistøtteloven. I første omgang skal der sættes gang i en kuglegravning af de her nye sager. Og så fremadrettet viser sagerne endnu engang behovet for oprette en uafhængig tilsynsmyndighed.

Det er henholdvis justistsministeriet og økonomi- og indenrigsministeriet som er ansvarlig for paritstøtteloven.

Tirsdag, 10. februar 2015 - 12:37