Udenrigsminister må forklare offentlighedslov

EL inddrager udenrigsministeren i sag om kritik af offentlighedsloven.

Det sker efter, OSCE's repræsentant for mediefrihed, Dunja Mijatović, i går udsendte kritik af regeringens forslag til en offentlighedslov.

Nikolaj Villumsen, europaordfører, siger:

- OSCE er ikke hvilken som helst organisation. Organisationen samler alle europæiske lande og bl.a. USA og Canada. Opgaven er at fremme sikkerhed, demokrati og menneskerettigheder, og OSCE udfører fx valgobservationer i tvivlsommer demokratier som Ukraine og Rusland. Det er en meget alvorlig sag, når de kritiserer Danmark.

- Enhedslisten kalder nu Villy Søvndal i samråd om sagen. Det er bydende nødvendigt at få afklaret, hvordan udenrigsministeren har tænkt sig at forholde sig til kritikken. Jeg frygter ærligt talt for Danmarks internationale omdømme, hvis vi sidder en kritik fra OSCE overhørig.

- Normalt tager danske politikere det meget alvorligt, når OSCE kritiserer Ukraine, Rusland, Moldova og andre. Henstillinger og kritik fra OSCE er noget, man lytter til internationalt. Og det skal selvfølgelig være på samme måde, når fingeren peger på os selv.

Læs OSCE's pressemeddelelse.

Nikolaj Villumsen har stillet følgende samrådsspørgsmål til udenrigsministeren:

• Hvilke overvejelser giver OSCE’s kritik af forslaget til ny offentlighedslov (L 144) ministeren anledning til?
  • Hvilke initiativer planlægger ministeren at tage som følge heraf?
  • Hvordan vil ministeren undgå, at den internationale kritik af L 144 får negative konsekvenser for Danmark?

Jf. pressemeddelelse fra OSCE og fx artiklen ”ny udenlandsk kritik af offentlighedsloven”, der blev bragt på dr.dk den 23. maj 2013.

Fredag, 24. maj 2013 - 12:53

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg