Sygedagpengereform: Klart løftebrud

Regeringens nye sygedagpengereform rammer mere end 10.000 mennesker, som fremover vil få en langt lavere ydelse.

Endnu et løftebrud fra regeringen og et alvorligt svigt overfor mennesker ramt af sygdom. Sådan lyder det fra Enhedslistens socialordfører Finn Sørensen efter at regeringen onsdag aften indgik forlig med højrefløjen om en reform af sygedagpengene.

- Regeringen gik til valg på at afskaffe varighedsbegrænsningen på sygedagpenge. Men nu forkorter de i stedet den periode, hvor man kan modtage sygedagpenge, så man falder ud på en langt lavere ydelse allerede efter fem måneder.

Aftalen med højrefløjen betyder ifølge Finn Sørensen, at mange mennesker ramt af sygdom fremover mister deres sygedagpenge allerede efter fem måneder i stedet for som i dag efter et år.

- Det er et klokkeklart løftebrud fra regeringens side, og det rammer mere end 10.000 mennesker.

Varighedsbegrænsningen består

Finn Sørensen kritiserer samtidig beskæftigelsesminister Mette Frederiksen for at manipulere, når hun giver udtryk for at den med aftalen afskaffer varighedsbegrænsningen.

- Det er selvfølgelig positivt, for dem, der ikke er berettiget til kontanthjælp, at de fremover vil kunne modtage en ydelse når de mister sygedagpengene. Men der er jo tale om en langt lavere ydelse. For en enlig taler vi om ca. 7.000,- kr. Så det har intet at gøre med at afskaffe varighedsbegrænsningen på sygedagpenge, som man lovede inden valget. Tværtimod vil man fremover miste sygedagpengene allerede efter fem måneder.

Ligesom i kontanthjælpsreformen og SU-reformen står Enhedslisten som det eneste parti udenfor aftalen. Men det er ikke fordi, Enhedslisten ikke ville forhandle, understreger Finn Sørensen.

- Vi har fra Enhedslistens side hele vejen i gennem gjort det klart for regeringen, at vi stod til rådighed for forhandlinger og for en aftale, der indfriede valgløfterne, men regeringen valgte altså igen løftebruddet sammen med højrefløjen, siger han.

Læs artiklen Fagforeninger: Ny sygedagpengereform er ikke fair

Torsdag, 19. december 2013 - 10:11