Styrk demokrati og velfærd i Europa

Enhedslisten håber på et bredt forlig, når statsministeren i dag indkalder til møde om en ny europapolitisk aftale.

Desværre virker aftalen til at være klappet af med Venstre, og europaministeren har i Politiken udtalt om aftalen, at "Danmark skal være så tæt på kernen i EU, som muligt".

Europa er på vej i den gale retning

Det bekymrer EU-ordfører Nikolaj Villumsen.

- Udviklingen i Europa går lige nu i den forkerte retning med voksende arbejdsløshed og fremvækst af højreekstremistiske strømninger, siger Nikolaj Villumsen.

- Der er derfor brug for, at Danmark trækker i en anden retning og aktivt arbejder for at skabe arbejdspladser og sikre velfærd og demokratiske rettigheder. Vi skal ikke bare kopiere EU.

Vi skal huske befolkningen

Nikolaj Villumsen opfordrer regeringen til at tænke nyt og gå efter en aftale, der favner bredere end de traditionelle EU-positive partier.

- Jeg synes, vi bør huske befolkningen i det her. Regeringen bør tænke sig rigtig godt om, før den fastlægger de næste mange års EU-politik med partier, som har en forsvindende lille del af befolkningen bag sig i deres støtte til dansk Euro-medlemsskab. Det vil hverken være demokratisk eller fornuftigt at vælge en så snæver aftale, påpeger han.

- Jeg tror, at de fleste danskere er enige med Enhedslisten i, at arbejdspladser, folkestyre og ordentlig velfærd bør være Danmarks hovedprioritet. Det modarbejder EU i dag med en stram nedskæringspolitik og øget centralisering. Derfor bør Danmark trække i en anderledes solidarisk og demokratisk retning.

Læs Enhedslistens udspil til en europolitisk aftale, der fokuserer på mere velfærd, demokrati, menneskerettigheder og økonomisk omfordeling fra top til bund.

Tirsdag, 23. april 2013 - 10:23