Stop volden i Ukraine

Volden er optrappet i det østlige Ukraine siden præsidentvalget, og Danmark og EU er nu nødt til at gribe ind, mener forsvarsordfører Nikolaj Villumsen.

Både separatisterne og den fungerende regering i Kiev har siden sidste søndag optrappet deres militære aktivitet med mange dræbte og sårede til følge.

Danmark skal opfordre til våbenembargo

Det er på høje tid, at såvel Danmark som EU insisterer på, at parterne skal udkifte volden med politisk forhandling.

- Konflikten i Ukraine kan ikke løses militært. I stedet bør der indledes forhandlinger om øget lokal selvbestemmelse og demokratiske reformer, og her kan Danmark og EU skubbe på, siger Nikolaj Villumsen.

- Konkret bør vi desuden arbejde for en våbenembargo mod Rusland. Det er dobbeltmoralsk, at EU på den ene side laver sanktioner mod Rusland og på den anden side sælger Putin våben.

Samarbejdet med højreekstreme skal afbrydes

Nikolaj Villumsen minder om, at det nylige præsidentvalg resulterede i et kolossalt nederlag til det højreekstreme regeringsparti Svoboda, der blot fik 1,6 procent af stemmerne.

- På den baggrund må vi opfordre den nyvalgte præsident til at afbryde samarbejdet med de højrenationalistiske kræfter og i stedet søge dialog med landets store russiske mindretal, siger han.

- Det er fuldstændig uacceptabelt, at separatisterne i det østlige Ukraine har grebet til våben og senest taget flere observatører fra Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa som gidsler. Og hvad præsident Putin angår, så agerer han også fuldstændig uacceptabelt over for sine ukrainske naboer. Ikke mindst i forhold til den ulovlige besættelse af Krim.

Mandag, 2. juni 2014 - 9:30