Stop privat profitjagt på børn

På bare fem år er privat børnepasning tredoblet på bare fem år. Det er dybt bekymrende, mener børneordfører Rosa Lund.

På baggrund af de nye tal, som FOA har fremlagt, vil Enhedslisten foreslå et stop for profit på børnepasning i forbindelse med finanslovsforhandlingerne.

Profitjagt kan gå ud over kvaliteten

- Enhedslisten har allerede for længe siden bedt regeringen om en undersøgelse af ejerforhold af daginstitutionerne, som skulle have været offentliggjort tilbage i 2012. Den undersøgelse har vi ikke set noget til endnu, og det er for tyndt, siger Rosa Lund.

- Men de nye tal fra FOA viser, at udviklingen går meget hurtigt i den forkerte retning. Det er bekymrende, for profitjagten i de private daginstitutioner kan gå ud over kvaliteten i pasningen.

Børnenes behov skal være udgangspunktet

For Enhedslisten er det afgørende, at man ikke kan lave profit på børn.

- Det skal ikke være aktionærernes profit, men børnenes behov, der er i fokus i vores daginstitutioner. Derfor vil vi foreslå til finanslovsforhandlingerne, at vi ændrer dagtilbudsloven, så firmaer ikke længere kan hive profit ud af børnepasningen, siger Rosa Lund.

- Jeg vil gerne understrege, at vi er tilhængere af mangfoldighed i de pædagogiske tilbud. Så det handler på ingen måde om, at forældre ikke må vælge for eksempel en særlig musikbørnehave til deres børn. Men vi mener, at det skal foregå enten i den kommunale dagpleje, i kommunale daginstitutioner eller i selvejende daginstitutioner uden profit.

Onsdag, 3. september 2014 - 16:03

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg

Nyt fra afdelingen
13. aug – Frederikshavn
Ansvaret for dagpengenes fald
10. aug – Frederikshavn
68 er mere end nok
9. jul – Fagligt Landsudvalg
På vej mod en ny socialreform?
7. jul – Frederikshavn