Stop pensionshykleriet

Det er helt urimeligt, at forringer danskernes pensionsforhold og samtidig giver sig selv privilegier.

Politikerne skal ikke kunne gå på pension tidligere end danskerne, og det skal være sværere for ministre at optjene ret til pension. Det er kernepunkterne i Enhedslistens nye udspil, som får opbakning fra Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.

Udspillet fremsættes som fem separate beslutningsforslag, så de øvrige partier i Folketinget tvinges til at tage stilling til hvert eneste af deres særlige privilegier.

Politikernes pensionsprivilegier er ude i skoven

Gruppenæstformand Pernille Skipper finder det stødende, at politikere har hævet pensionsalderen for danskerne med den ene hånd og fastholdt fantastiske forhold for sig selv med den anden.

- Jeg har meget svært ved at se det rimelige i, at politikerne skal have ret til at gå på pension mange år før almindelige lønmodtagere, siger hun.

- Særligt ude i skoven er det, at ministre på bare ét år kan optjene ret til livslang, skatteyderbetalt ministerpension, mens almindelige lønmodtagere selv skal indbetale til deres pension gennem et langt arbejdsliv.

De gamle systempartier fastholder fine forhold

Blandt de gamle systempartier er der ikke umiddelbart vilje til at ændre på forholdene. De har tværtimod nedsat en kommission, som potentielt kan foreslå endnu flere politikerprivilegier.

- Det lugter af pamperi, når politikere vil luske højere løn og pension igennem til sig selv uden at have mod til at tage en politisk debat om emnet i Folketinget. Det er den debat, vi insisterer på have, når vi fremsætter de her beslutningsforlag, forklarer Pernille Skipper.

- SF, Socialdemokratiet, Radikale, Venstre og Konservative stemte først for at hæve pensionsalderen for danskerne. Nu vil de så forbedre deres egne pensionsvilkår. Det synspunkt må de stå på mål for i folketingssalen. Og så håber jeg selvfølgelig, at vi kan ændre deres holdning. Det lykkedes os i forhold til politikeres eftervederlag.

Læs mere om Enhedslistens udspil mod pensionshykleri.

BilagStørrelse
PDF icon stop-pensionshykleri.pdf323.87 KB