Stop kommunernes underforbrug

Kommunerne passer unødvendigt godt på pengene af frygt for sanktioner. Pengene skal i stedet bruges på offentlig velfærd.

Mens mange danskere oplever besparelser på børnehaver, skoler og plejehjem, ligger pengene til forbedringer godt gemt i kommunekasserne. Det viser tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE-rådet). Som en del af forhandlingerne om næste års finanslov, arbejder Enhedslisten for, at de penge i stedet bliver brugt på forbedringer i kommunerne.

Kommunernes underforbrug skyldes i høj grad, at regeringen straffer kommuner, der overskrider deres budgetter, hårdt. Derfor bruger kommunerne langt færre penge, end hvad der er hensigtsmæssigt, siger finansordfører Frank Aaen.

- Vi mener, at man helt burde afskaffe sanktionerne, men vi er åbne overfor at finde løsninger, hvor vi i hvert fald lemper sanktionerne så vi sikrer, at kommunerne ikke underforbruger til skade for velfærden og beskæftigelsen. Det er noget som vi vil presse på for under finanslovsforhandlingerne, siger han.

Underforbrug koster arbejdspladser

Enhedslisten foreslår altså at indføre en bagatel-grænse for overtrædelser af kommunebudgettet eller at gøre sanktionerne mindre hårde.

Det skal højne kvaliteten i det offentlige, siger Frank Aaen.

- Økonomien kører i forvejen i sneglefart, med den alt for stramme finanspolitik og den alt for lave offentlige vækst. Og så trykkes bremsen endnu mere i bund ude i kommunerne.

Ifølge AE-rådet har kommunernes underforbrug kostet 17.000 offentlige arbejdspladser. Hvis kommunerne får mulighed for at bruge hele deres budget uden at skulle frygte repressalier, vil det omvendt skabe nye arbejdspladser, mener Frank Aaen.

- Underforbruget har kostet os både velfærd og mange arbejdspladser. Vi har mange tusinde arbejdsløse sosu'er, skolelærere og pædagoger derude, som i stedet kunne have været i arbejde, løftet vores velfærd og bidraget til fremgang i beskæftigelsen, lyder det.

Læs Arbejderbevægelsens Erhvervsråds kommentar her.