Støt boykot af Codan

Enhedslisten støtter Metals opfordring til at boykotte forsikringsselskabet Codan, der systematisk sender biler til reparation i Østeuropa.

Forsikringsselskabets procedure er rendyrket social dumping, og Finn Sørensen kræver derfor et indgreb fra erhvervsminister Henrik Sass Larsen.

Codan underminerer danske arbejdsforhold

- Som al anden social dumping underminerer Codans finte de gode løn og arbejdsforhold i Danmark. Når de sender biler til Østeuropa, så mister vi danske arbejdspladser, lærepladser og skatteindtægter, påpeger Finn Sørensen.

- Det kan ikke fordømmes nok, og i Enhedslisten støtter vi Metals opfordring til boykot.

Minister skal se på sikkerheden

Også sikkerhed og kvalitet er på spil, når bilerne repareres langvejs fra.

- Hvilken garanti og kontrolmuligheder har vi for, at reparationer udført i andre lande lever op til de krav, vi har herhjemme? Ingen, så vidt jeg kan se, siger Finn Sørensen.

- Derfor har jeg henvendt mig til erhvervsministeren. EU forhindrer sandsynligvis et direkte forbud mod Codans trafik, men vi må som minimum sikre, at kvalitet og sikkerhed er i orden, og at Codan ikke kan fratrække udgifter til reparationer i udlandet i deres regnskab.

Finn Sørensens har stillet følgende spørgsmål til erhvervsministeren:

• Hvad mener ministeren om Forsikringsselskabet Codans praksis, hvor man sætter udførelse af bilreparationer i udlandet i system, og hvad vil ministeren gøre for at sikre, at reparationerne lever op til danske krav til kvalitet og sikkerhed? (Reference Motormagasinet)
  • Med henvisning til artikler i Motormagasinet nr. 2, 30. januar 2015 om, at forsikringsselskabet Codan sætter reparation af biler i udlandet i system, bedes ministeren oplyse, hvilke muligheder der er for at stille krav om, at autoreparationer er udført under sikkerheds- og kvalitetsmæssigt forsvarlige forhold, som forudsætning for at forsikringsselskaber kan trække de pågældende udgifter fra i deres regnskaber, og hvad ministeren i øvrigt vil foretage sig, for at sikre, at reparationer er udført sikkerheds- og kvalitetsmæssigt forsvarligt, uanset hvor de udføres.
Onsdag, 4. februar 2015 - 13:21