Staten bør formidle adoptioner

AC Børnehjælp har mistet retten til at formidle adoptioner. Problemerne med adoptionssystemet er efterhånden så store, at staten bør overtage opgaven.

I dag har den ene af to de adoptionsformidlende organisationer i Danmark fået suspenderet sin akkreditering. Dermed må de ikke indtil videre formidle adoptioner længere, hvilket bringer hundredevis af kommende adoptivforældre.

Rigtigt at lukke AC Børnehjælp

Ikke desto mindre var den en rigtig beslutning af lukke AC Børnehjælp, mener socialordfører Pernille Skipper.

Adoption er et ekstremt følsomt område, og jeg føler med de familier, der er fanget i rodet hos AC Børnehjælp lige nu. Men når AC Børnehjælp både har rod i økonomien og i de enkelte adoptionssager, er det eneste rigtige at lukke ned. Det skal ministeren have ros for, siger hun.

- For vi skal som politikere først og fremmest sikre børnenes tarv ved at sørge for, at adoptioner altid foregår etisk og juridisk forsvarligt.

Private bureauer sikrer ikke barnets tarv

Med den seneste tids forfærdelige historier, fx at der er brugt såkaldte børnehøstere, som franarrer biologiske forældre deres børn, er sikringen af barnets tarv ikke til stede, mener Pernille Skipper.

- Og det her rod fortsætte handler ikke kun om én organisation. For få måneder siden var det DanAdopt, der ikke havde styr på tingene. De private bureauer kan tydeligvis ikke varetage den sårbare og komplicerede proces, det er, at adoptere et barn fra et andet land til Danmark. Derfor bør staten overtage.

Der er allerede en større undersøgelse af adoptionsområdet i gang, og i den forbindelse vil Enhedslisten foreslå statslig adoptionsformidling og bede om viden fra lande, hvor der ikke er private organisationer til stede.

Fredag, 10. januar 2014 - 14:33