Slut med profit-børnehaver

I forhandlingerne om finansloven kræver Enhedslisten, at private koncerner ikke længere skal kunne tjene penge på børnepasning

Den tidligere Regeringen gjorde det muligt for private selskaber at drive børnehaver, vuggestuer og dagpleje. Rosa Lund, ordfører for daginstitutioner og familie, vil bruge en kommende finanslov til at rulle den ændring tilbage.

- Børnetilbudsområdet er alt for vigtigt til at overlade til private selskaber, som i sidste ende først og fremmest har et mål om det størst mulige afkast. Jeg frygter, at vi også vil se en opdeling mellem rig og fattig allerede i børnehaven, ligesom vi har set på privatskolerne. Det er præcis den udvikling, vi har set i Sverige og Norge, hvor man har mange private institutioner, og som vi også oplever, er på vej i Danmark.

Før VK-regeringen trådte kunne private selskaber ikke trække fortjenester ud af driften af børneinstitutioner, men det fik VK-regeringen lavet om på, gennem en række lovændringer.

Fordobling på fem år

I de sidste fem år er der sket en markant vækst i antallet af private profit-institutioner, og antallet af børn i de private institutioner er fordoblet, viser en undersøgelse, som FOA har fået foretaget. I 2007 blev godt 10.000 børn passet privat, mens det tal i 2012 var kommet op på over 21.000. Med de nuværende regler tyder det tal kun på at blive større.

Det bekymrer Enhedslisten dels fordi penge, der kunne have været anvendt til bedre velfærd i stedet ender i private lommer, men også fordi at erfaringerne fra Norge og Sverige viser, at privatiseringen af børneområdet går ud over kvaliteten og øger den sociale skævhed. Samme tendens viser sig i den undersøgelse, Bureau 2000 lavede for FOA sidste år. Den viste, at hver fjerde private daginstitution ikke har børn af ufaglærte forældre, mens det kun er tilfældet for hver tiende offentligt drevne institution.

Krav til finansloven

Som en del af en mulig kommende finanslovsaftale mellem Enhedslisten og regeringen kræver Enhedslisten, at privatiseringen af pasningsområdet bliver stoppet og rullet tilbage.

- Ved den første finanslov, vi lavede med regeringen, fik vi grebet ind overfor privatiseringen af sundhedsområdet. Nu er det tid til at få rullet VK-regeringens privatisering af børneområdet tilbage. De nuværende regeringspartier stemte under VK-regeringen imod privatisering af børneområdet, så vi forventer, at de også nu vil være med til at gøre op med privatiseringen på dette område, siger Rosa Lund og tilføjer, at det ikke er fornuftigt, at private koncerner skal tjene penge på børneområdet.

-Det er det offentliges opgave at stå for driften af dagtilbud for børn. Enten i den kommunale dagpleje, i kommunale daginstitutioner eller i selvejende daginstitutioner uden profit.

Konkret foreslår Enhedslisten, at Regeringen ophæver de paragraffer i dagtilbudsloven, som blev indført for at tillade private fortjenester i daginstitutionerne.

Mandag, 28. oktober 2013 - 13:33