Sig nej til bankunion

EU-parlamentet og det græske EU-formandskab er i dag nået til enighed om bankunionen. Danmark bør sige klart nej.

Aftalen skal i den kommende tid godkendes af de enkelte EU-medlemslande og EU-parlamentet.

Klokkeklar afgivelse af dansk suverænitet

Herhjemme er regeringen bekymrende tavs, påpeger EU-ordfører Nikolaj Villumsen.

- Hvis Danmark går med i bankunionen, så vil der være tale om åbenlys suverænitetsafgivelse, for det vil give EU ret til at kaste danske skattekroner efter krakkede banker i andre EU-lande uden om Folketinget, siger han.

- Derfor bør befolkningen spørges i en folkeafstemning. Men i her og nu savner jeg i det mindste en klar udmelding fra regeringen.

Bankunionen er et skridt i den gale retning

Nikolaj Villumsen er ikke i tvivl om, at Danmark bør sige nej.

- Jeg mener, at Danmark bør følge det svenske eksempel og sige nej til deltagelse i EU's bankunion. Hvis vi skal undgå flere finnskriser, har vi brug for at stramme reguleringen af den finansielle sektor og opdele de store banker - ikke for at fortsætte den forfejlede politik med skattebetalte bankpakker, siger han.

- EU's bankunion er altså et skridt i den forkerte retning, der kan koste danskerne dyrt. Bankunionen gør nemlig slet ikke op med de problemer, der skabte finanskrisen. Tværtimod vil den give spekulationslystne, krakkede banker mulighed for at få deres regning betalt af danske skatteborgere.

Torsdag, 20. marts 2014 - 13:21