Samråd om Lars Løkkes rejseudgifter

Enhedslisten kalder udviklingsminister Christian Friis Bach i samråd om Lars Løkke Rasmussens meget store rejseudgifter.

Det sker efter afsløringerne af, at Lars Løkke har rejst for mere end 20.000 danske kroner om dagen i gennemsnit i forbindelse med sin post i ulandsorganisationen GGGI. Enhedslisten er interesseret i at sikre, at lignende skandaler aldrig gentager sig og vil derfor have den nuværende udenrigsminister i tale.

Udenrigsordfører Christian Juhl ønsker svar på følgende spørgsmål:

A): Hvad mener ministeren om Lars Løkke Rasmussens udgifter til rejser og ophold i forbindelse med arbejdet i GGGI?

B): Har Udenrigsministeriet godkendt organisationens rejseregler?

C): Hvilke rammer er der for rejser og konferencer og forbrug undervejs for repræsentanter for det danske folketing i denne og lignende organisationer?

D): Er Lars Løkke Rasmussens forbrug i strid med Udenrigsministeriets regler for den slags aktiviteter?

E): I givet fald, vil Udenrigsministeriet forlange tilbagebetaling af et overforbrug?

F): Yder Udenrigsministeriet/Danida tilskud til andre organisationer med samme høje forbrugsniveau under rejser og møder?

G): Hvilke initiativer har Udenrigsministeriet taget for at sikre, at der ikke fremover sker lignende frås med ministeriets midler - direkte eller indirekte?

H): Hvilken mulighed har Udenrigsministeren for at udskifte Lars Løkke Rasmussen med en mere selvkritisk og økonomisk mådeholden person på posten i GGGI?

Fredag, 11. oktober 2013 - 11:42

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg