Sammensmeltning mellem lobbyister, ministre og embedsmænd betænkelig

Sammensmeltningen mellem top-lobbyister, ministre og topembedsmænd er betænkelig.

Sådan lyder konklusionen fra Per Clausen, nyvalgt medlem af folketingets præsidium for Enhedslisten, på Karen Hækkerups nye stillingsbetegnelse.

Per Clausen siger:

- Karen Hækkerups ansættelse i Landbrug og Fødevarer er udtryk for en udvikling, hvor toplobbyister, topembedsmænd og ministre i større og større udstrækning udgør en ny klasse med fælles interesser, holdninger og venner. Det, opfatter jeg, som dybt problematisk for demokratiet.

- Det er det, vi ser, når en departementschef bliver direktør i Dansk Industri, og når en minister bliver direktør i Landbrug og Fødevarer. Særligt udfordrende er det at konstatere, at det tilsyneladende er stillingen som toplobbyist, der udgør højdepunktet i karrieren.

- Sagen understreger behovet for at håndtere lobbyisme langt mere offensivt i dansk politik. Der bør indføres en karenstid, hvor ministre og tidligere ministre ikke kan blive ansat i lobbyiststillinger eller i stillinger, hvor lobbyisme udgør en væsentlig del af arbejdet.

- Der er samtidig brug for langt mere åbenhed. Al kontakt mellem politikere, ministre, ministerier og embedsmænd med lobbyister må registreres og lægges offentligt frem. Der bliver nødt til at være fuldstændig åbenhed omkring, hvem der støtter politikere og partier økonomisk, hvis vi vil sikre et reelt demokrati.

Fredag, 10. oktober 2014 - 14:17

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg

Nyt fra afdelingen
13. aug – Frederikshavn
Ansvaret for dagpengenes fald
10. aug – Frederikshavn
68 er mere end nok
9. jul – Fagligt Landsudvalg
På vej mod en ny socialreform?
7. jul – Frederikshavn