Regeringens EU-planer er vanvittige

Regeringen vil binde Danmark tættest muligt til EU uden at spørge befolkningen til råds. Det er absurd udemokratisk, mener Nikolaj Villumsen.

Konkret vil regeringen sikre dette via en ny europapolitisk aftale. Den skal være et tillæg til den indgået mellem V, K, S, SF, R og Ny Alliance i 2008, også uden forudgående folkeafstemning.

Uden for pædagogisk rækkevidde

Regeringen ønsker at bringe Danmark "så tæt på kernen i EU som muligt". Underforstået skal vi følge EU's økonomiske styring og gerne tilsluttes Bankunionen, selvom EU's økonomiske krisepolitik hidtil har været katastrofal.

- Regeringen er desværre uden for pædagogisk rækkevidde og insisterer på at føre euro-politik uden at turde spørge befolkningen. Man vil gerne med i Bankunionen, men vil for alt i verden undgå en folkeafstemning, påpeger EU-ordfører Nikolaj Villumsen.

- Det er hverken modigt eller demokratisk. Den politik kan Enhedslisten selvfølgelig ikke støtte.

Dansk Folkeparti lusker euro ind ad bagdøren

Enhedslisten håber fortsat på at forhandle med regeringen om tiltag, der skal dæmme op for social dumping. Men drømmen om en bred aftale er punkteret.

- Vi håbede, at regeringen ønskede en bred aftale. Derfor havde jeg konkrete forslag med om en dansk tilslutning til international finansskat og at arbejde for en minimumsgrænse på selskabsskat. Men det afviser regeringen, selvom det i princippet er god socialdemokratisk politik, siger Nikolaj Villumsen.

- Allermest undrer det mig dog, at Dansk Folkeparti stadig sidder med ved forhandlingsbordet. Jeg gik og troede, at DF var modstandere af euroen, men de vil åbenbart gerne være med til at forhandle om at luske euro-politikken ind ad bagdøren. Det virker ærlig talt utroværdigt.

Torsdag, 2. maj 2013 - 17:27