Regeringen hykler om profitbørnehaver

Børne- og ungeordfører Rosa Lund anklager regeringen for uforklarlig kovending om profitbørnehaver.

I 2010 gjorde VKO det muligt for private firmaer at oprette daginstitutioner og trække profitten ud til ejerne i stedet for at investere dem i børnene. Dengang både Socialdemokraterne, SF og de Radikale enige med os i, at det er en virkelig dårlig idé.

Regeringen foretrækker Liberal Alliances politik

Nu har vi flertallet til at ændre VKO's beslutning. Men i mellemtiden har regeringspartierne vendt 180 grader og ville torsdag aften ikke støtte Enhedslistens beslutningsforslag om at stoppe profitbørnehaver. Det er et løftebrud, fastslår Rosa Lund.

- Det er ubegribeligt, at regeringspartierne kan ændre deres politik så radikalt. Fra at være ideologisk imod profit på børn, vil de nu stemme imod deres egen politik. Det er ærligt talt absurd, at regeringen er mere enige med liberal alliance end med sig selv før valget, siger hun.

- Og intet er mere dumt end at drive børnehaver med profit som målet. Det handler jo ikke bare om at gøre det så effektivt som muligt, det handler om omsorg. Om at have tid til børnene og til ting, som ikke kan effektiviseres og opgøres i kroner og øre.

Kun dårlige erfaringer med profitbørnehaver

Erfaringerne fra både Sverige og Norge viser, at profit på daginstitutionerne går ud over kvaliteten.

- I Sverige er erfaringerne rigtig negative. Skattekroner, som skulle gavne daginstitutionerne, er i stedet endt hos de store velfærdskoncerners aktionærer. Det er en forkert og meget farlig vej at bevæge sig ud af, siger Rosa Lund.

- Faktisk findes der slet ingen gode erfaringer med at udlicitere og konkurrenceudsætte kernevelfærden. Det går altid ud over kvaliteten, undergraver de offentlige velfærdstilbud og sender en stor ekstraregning til fællesskabet. Børnehaver skal ikke drives ud fra samme principper som en industrivirksomheder.

Fakta om SRs løftebrud:

Da VKO's lov blev behandlet, sagde Socialdemokraterne nuværende politiske ordfører, Maja Panduro:

”… med lovforslaget er tale om et skred, mener vi, et brud med den tradition, vi ellers har på det danske daginstitutionsområde.
Det her kommer ikke til at forbedre vilkårene for vores børn. Det påstår ministeren faktisk heller ikke engang i lovteksten, at det vil. Formålet med det her er udelukkende at forbedre vilkårene for nogle private virksomheder som f.eks. ISS, som gerne vil tjene penge på at tage sig af vores børn, og som har vanskeligt ved det, som reglerne er nu.
I bedste fald er det her forslag malplaceret, i værste fald er det dybt ideologisk.”

Fredag, 9. maj 2014 - 10:48