Politikeres lovbrud skal kunne straffes

Forældelsesfrister og uklarhed i forhold til ansvarlige myndighed betyder, at politikere ofte slipper for straf for ulovlig partistøtte. Det vil Enhedslisten ændre på.

Berlingske Tidende fortæller i dag om endnu et folketingsmedlem fra Venstre, der har modtaget partistøtte i store mængder uden at opgive det, som reglerne ellers foreskriver.

Også denne gang får det med al sandsynlighed ikke konsekvenser, fordi der ikke er klarhed over, hvilken myndighed der har ansvaret, og fordi brud på regler om partistøtte forældes efter to år.

Fusk med partistøtte er et demokratisk problem

Det får Enhedslisten til at kræve skrappere regler for partistøtte.

- Danmark er gentagne gange blevet kritiseret internationalt for manglende åbenhed omkring partistøtte, som gør det umuligt for vælgerne at gennemskue pengestrømmene, og om der udveksles holdninger for kontanter. Når fx Kristian Pihl Lorentzen advokerer indædt for flere motorveje, er det da interessant at vide, at netop transportbranchens interesseorganisation hælder penge i hans valgkamp, påpeger gruppenæstformand og retsordfører Pernille Skipper.

- Venstre har i årevis undgået åbenhed om partistøtte ved at skjule donorerne i såkaldte pengeklubber, men nu vælter der deciderede lovovertrædelser oveni. Der er åbenbart brug for langt bedre håndhævelse af reglerne.

Politikere løber ingen risiko ved at snyde

Regeringen har allerede nedsat et udvalg, der kigger på nye regler for mere åbenhed om partistøtte. Pernille Skipper mener, at udvalget skal tage de nye Venstre-skandaler med i deres overvejelser.

- Udvalget bør også sættes til at overveje, hvordan reglerne kan håndhæves bedre, fx gennem et selvstændigt tilsyn og en længere forældelsesfrist. Adskillige politikere slipper jo for både bøde og fængselsstraffe, fordi deres lovbrud opdages for sent. Et andet problem er manglende klarhed over, hvilke myndigheder, der har ansvaret for at kontrollere reglernes overholdelse og for, at der sker retsforfølgelse, siger hun.

- I dag er der stort set ingen risiko ved at bryde eller være uopmærksom på reglerne. Det ses tydeligt af de seneste dages skandaleafsløringer, at truslen om konsekvenser må være langt større, hvis Venstre overhovedet skal interessere sig for at overholde reglerne.

Fredag, 5. december 2014 - 12:48