Nordsøaftalen med Mærsk stinker

Partierne bag nordsøaftalen bør fortælle, hvor mange penge de får i partistøtte fra Mærsk, mener Johanne Schmidt-Nielsen.

I 2003 var der ingen politiske partier, som modtog partistøtte fra A.P Møller-Mærsk. Men siden nordsøaftalen blev indgået, har de fire partier bag den - Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og De Radikale - modtaget et hemmeligt beløb fra koncernen hvert eneste år.

Oliepartierne får støtte fra Mærsk

Skatteministeriet har netop regnet ud, at det har kostet Danmark 124 mia. kr., at de fire partier ignorerede et ekspertudvalg til fordel for en aftale, der gav Mærsk store fordele.

- Der blev lavet en olieaftale, som har kostet samfundet over 100 milliarder kroner. Penge, som i stedet er havnet i lommerne på olieselskaberne, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

- Og når så de selvsamme partier, som har indgået aftalen, hvert år modtager en gavecheck fra et af de selskaber, der har vundet mest på aftalen, så ser det altså meget lidt kønt ud. Jeg synes faktisk, det stinker.

Partistøtten skal frem i lyset

Enhedslistens mener, at donors navn og den præcise beløbstørrelse skal offentliggøres, hver gang et parti får foræret mere end 5000 kroner. Men i første omgang kan de fire oliepartier passende fortælle, hvor meget Mærsk har spyttet i deres partikasser.

- Det mindste, vi kan forvente af partierne bag aftalen, er, at de fortæller danskerne åbent, hvor mange millioner de har fået fra olieselskaberne siden 2003. For det hører da med til billedet, når vi skal vurdere, hvorfor partierne har indgået en så tåbelig aftale, der har været så dyr for danskerne, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Med de nuværende regler om partistøtte skal partierne offentliggøre navne på firmaer, organisationer eller privatpersoner, der bidrager med over 20.000 kroner. Men de behøver ikke fortælle, hvor stort beløbet er.

De Radikale har dog selv valgt at løfte sløret for de præcise støttebidrag op til valget i 2011. Her var netop A.P. Møller-Mærsk blandt de største bidragydere med en indbetaling på 450.000 kroner til den radikale partikasse.

Mandag, 24. juni 2013 - 15:08

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg