Nej til sagsanlæg fra spekulanter

Danmark skal sige fra over for sagsanlæg fra spekulanter, som kan blive en konsekvens af frihandelsaftalen mellem EU og USA.

EU's handelskommissær Karel de Gucht indkalder i dag til en 3-måneders høringsperiode om et af de mest kontroversielle elementer i forhandlingerne mellem EU og USA.

Stridspunktet er den såkaldte ISDS-mekanisme, der gør det muligt for private virksomheder at sagsøge nationalstater, der indfører lovgivning, som virksomhederne er utilfredse med - fx krav til miljø eller arbejdsvilkår.

Lyt til miljøorganisationerne

Miljø- og forbrugerorganisationer på begge sider af Atlanten har kritiseret ISDS-mekanismen og advaret mod dens mulige konsekvenser. Men Danmark har været påfaldende tavs. Derfor har Enhedslisten indkaldt til en forespørgselsdebat om emnet d. 14 maj i Folketinget.

- Når blandt andet miljøorganisationerne slår alarm over det her forslag om ISDS-mekanismen, så skal vi lytte. Det er vores ansvar som politikere at sikre miljø og velfærd, og det er i lige så høj grad vores ansvar at sikre, at profitinteresser ikke sættes over mennesker og miljø, siger EU-ordfører Nikolaj Villumsen.

Løftebrud fra handelsministeren

Han påpeger, at handelsministeren i sin tid forsikrede Folketinget om, at en frihandelsaftale ikke ville få konsekvenser for miljø- og forbrugerstandarder eller arbejdstagerrettigheder.

- Men med ISDS-mekanismen risikerer vi, at alverdens store firmaer kan sagsøge Danmark, når vi laver lovgivning, der sikrer vores fælles miljø og velfærd. Det er uholdbart og udemokratisk, at firmaer kan stille sig i vejen for lovgivning til borgernes bedste, siger Nikolaj Villumsen.

- Derfor har vi indkaldt til forespørgselsdebat, hvor handelsminister Mogens Jensen skal forklare sig. Og hvor vi vil arbejde for, at Danmark sætter foden ned i forhandlingerne. ISDS-mekanismen skal simpelthen ud af aftalen, for den er både udemokratisk og skadelig for miljø og velfærd.

Torsdag, 27. marts 2014 - 11:59

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg