Nej til EU-patentdomstol

Hvis Danmark tilslutter sig en EU-patentdomstol, vil det give mindre demokratisk kontrol og forringe vilkårne for innovation.

- En EU-patentdomstol vil fjerne de demokratiske og retssikkerhedsmæssige muligheder vi har i dag, hvor vi kan gå til danske domstole eller ændre patentlovgivningen i Folketinget. Derfor stemmer Enhedslisten imod en dansk tilslutning til EU-patentdomstolen, siger EU-ordfører Nikolaj Villumsen.

Han anbefaler danskerne at gøre det samme, når forslaget kommer til folkeafstemning.

Fri software-udvikling i fare

Særligt på softwareområdet er der grund til bekymring.

- Vi har allerede set, at EU’s patentkontor i tusinder af tilfælde har udfordret den lov, der forhindrer udstedelse af softwarepatenter. Vi frygter, at der i fremtiden vil ske et skred på området via EU-patentdomstolen, siger Nikolaj Villumsen.

- Det vil i så fald ødelægge den frie og åbne udvikling på softwareområdet. Vi har forsøgt at få ministeren til at garantere, at det ikke sker, men forgæves.

Små virksomheder kan komme i klemme

Især mindre virksomheder kan få det svært under den en fælles EU-patentdomstol.

- Små virksomheder vil selvfølgelig også have mulighed for at søge et EU-patent og kan spare ressourcer ved at slippe for at søge patent i de enkelte medlemslande, indskyder Nikolaj Villumsen.

- Men en fælles EU-patentdomstol gør det samtidig nemmere for udenlandske virksomheder at føre sager om patentbrud. Det vil forringe små virksomheders muligheder for innovation, for sager ved EU-patentdomstolen føres langt fra Danmark på græsk, tysk eller fransk. På de præmisser kan kun store virksomheder være med.

Tirsdag, 7. maj 2013 - 14:36