Muligt flertal for lov om arbejdsklausuler

Enhedslisten fremsætter forslag om arbejdsklausuler. Der er et muligt flertal - spørgsmålet er, om Socialdemokraterne tør bruge det.

Hidtil har de siddet på hænderne og undskyldt sig med EU-retten.

Regeringen nøler i forhold til arbejdsklausuler

Enhedslisten har flere gange foreslået regeringen at vedtage en lov, der sikrer overenskomstmæssige vilkår i alle offentlige kontrakter, fortæller Finn Sørensen, der er ordfører for sager vedrørende social dumping.

- Regeringen har sagt, at det helst skal ske ad frivillighedens vej, og at der kan være problemer med EU-retten. Det må siges at være en rigtig dårlig undskyldning, da regeringen tidligere har slået fast, et EU-retten ikke var noget problem.

Lovgivning er nødvendig

Frivillighed er ikke nok, eftersom alt for mange kommuner undlader at kræve ordentlige løn- og ansættelsesvilkår, når de sender opgaver i udbud.

- Det betyder reelt, at skatteydernes penge bliver brugt til at understøtte social dumping, og det er jo totalt uacceptabelt. Fagbevægelsen oplyser, at hele 40 % af sager om løndumping vedrører offentlige byggerier, siger Finn Sørensen.

- Heldigvis tegner der sig et flertal for at vedtage en lov ud fra vores forslag om, at alle offentlige myndigheder skal leve op til de krav, der allerede gælder for staten. Det afgørende bliver, om Socialdemokraterne vil være med til at gennemføre et krav, som de hævder at være enige i - eller om de vil gemme sig bag EU-retten.

Onsdag, 4. marts 2015 - 18:22