Mette F. må give EU klar besked

EU skal blande sig uden om det danske register for udenlandske virksomheder.

Lige nu undersøger EU-kommissionen, om det er ulovligt. Enhedslisten kræver, at beskæftigelsesminister Mette Frederiksen beder EU blande sig uden om.

Finn Sørensen, ordfører for social dumping, siger:

- Ikke nok med at EU vil blande sig i, hvordan vi skal indrette vores velfærdsydelser. Nu vil de også blande sig i, hvordan vi registrerer udenlandske virksomheder. Jeg kræver, at Mette Frederiksen giver Kommissionen klar besked om at blande sig uden om.

- Det danske RUT-register er et helt uundværligt redskab for myndigheder og arbejdsmarkedets parter. Uden det kan vi ikke kontrollere, om udenlandske virksomheder overholder reglerne eller få dem organiseret. VKO-partierne oprettede RUT, men det var stort set ubrugeligt. Sammen med regeringen har vi sørget for, at det er blevet et godt redskab. Det skal EU ikke have lov at ødelægge.

- Jeg forlanger, at Mette Frederiksen med det samme giver EU-kommissionen besked om at blande sig uden om. Hvis den ikke vil det, må den danske regering kræve en dansk undtagelse fra EU's social- og arbejdsmarkedspolitik. Det krav burde være stillet allerede da EU-domstolen blandede sig i konfliktretten, men det er ikke for sent.

Onsdag, 25. september 2013 - 13:06