Hold fingrene fra RUT, Margrethe

Enhedslisten opfordrer den nye konkurrencekommissær Margrethe Vestager til at undlade at gøre det lettere at bedrive social dumping.

Konkret skal Vestager holde fingrene væk fra det danske RUT - register for udenlandske tjenesteydere - der giver et vist værn mod social dumping. Margrethe Vestager har under høringen af sit kandidatur i dag i Bruxelles på et spørgsmål fra Folkebevægelsens Rina Ronja Kari luftet, at hun gerne vil se på, om vi er gået for vidt i registreringen af de udenlandske virksomheder.

Ordfører for indsats mod social dumping Finn Sørensen siger:

- Det er fantastisk, så hurtigt man kan ændre holdning. Som Økonomi- og indenrigsminister var Margrethe Vestager enig med resten af regeringen og Enhedslisten i, at RUT er et vigtigt redskab i kampen mod social dumping, og at det er lovligt i henhold til EU-reglerne. Nu mener hun, at det måske er ”stift og bureaukratisk”, og at vi måske er gået for vidt i Danmark.

- Jeg forventer, at Mette Frederiksen straks træder i karakter og minder Margrethe Vestager om, hvad hun hidtil har tilsluttet sig som medlem af den danske regering og part i en række gode aftaler med Enhedslisten. Det er simpelthen en skandale, hvis en dansk kommissær skal være årsag til, at vi begrænses i vores muligheder for at sikre, at udenlandske virksomheder og deres ansatte opererer her i landet på lige vilkår med danske virksomheder og deres ansatte.

- RUT er ikke ”stift og bureaukratisk”. Med nogle få klik på en hjemmeside kan udenlandske virksomheder registrere, hvilke opgaver de udfører her i landet, hvornår det sker, og hvor mange ansatte de har. Der er ikke brug for lempelser af disse regler. Der er tværtimod brug for opstramninger, fordi alt for mange firmaer flyver under radaren. Opstramninger af RUT bliver med statsgaranti et af kravene fra Enhedslisten, når vi lige om lidt skal i gang med finanslovsforhandlingerne.

Torsdag, 2. oktober 2014 - 14:39

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg

Nyt fra afdelingen
13. aug – Frederikshavn
Ansvaret for dagpengenes fald
10. aug – Frederikshavn
68 er mere end nok
9. jul – Fagligt Landsudvalg
På vej mod en ny socialreform?
7. jul – Frederikshavn