Fuld støtte til Folkebevægelsen mod EU

EU får mere og mere magt og lægger pres på velfærd og arbejdsmarked i Danmark.  Derfor har Folkebevægelsen mod EU en vigtig opgave, der kun bliver vigtigere, siger EU-ordfører Nikolaj Villumsen.

Når Folkebevægelsen i denne weekend holder landsmøde er det blandt andet med Enhedslistens EU-ordfører, Nikolaj Villumsen, som gæst. Han mener, at Folkebevægelsen mod EU har en vigtig opgave, der kun bliver vigtigere.

- EU er under forandring og tiltager sig mere og mere magt. Det oplever vi, når vores østeuropæiske kollegaer underbetales på arbejdspladsen på grund af EU's sociale dumping, eller når vores kommuner holdes i en stram økonomisk styring, der forhindrer jobskabelse og forringer velfærden på grund af EU's økonomiske styring gennem finanspagten.

Stem på liste N

På landsmødet, skal folkebevægelsen blandt andet vælge 20 kandidater til næste års valg til Europaparlamentet. Søren Søndergaard stiller i år ikke op, og den nye spidskandidat kan i stedet komme til at være 28-årige Rina Ronja Kari. Ligesom Søren Søndergaard er Rina Ronja Kari også medlem af Enhedslisten. Nikolaj Villumsen understreger, at Enhedslisten lægger alle kræfter i, for at støtte, Folkebevægelsen mod EU.

- EU-parlamentsvalget er en oplagt mulighed for at sige fra og insistere på, at EU ikke skal bestemme alt.

Står til fordobling

Folkebevægelsen mod EU mærker efter eget udsagn en gradvist stærkere EU-modstand, hvilket afspejler sig i en stabil medlemsfremgang. En meningsmåling i foråret viste desuden, at liste N stod til en fremgang på 11,4 procent og en fordobling af mandaterne i Bruxelles. Nikolaj Villumsen genkender tendensen.

- Det er tydeligt, at danskerne bliver mere og mere kritiske overfor EU, og det forstår jeg godt. Vi vil arbejde for at sikre den stærkest mulige stemme til forsvar for den solidariske velfærd og imod EU's uhæmmede liberalisme. Det er baggrunden for, at Folkebevægelsen har vores fulde støtte, fastslår han.

Lørdag, 26. oktober 2013 - 12:52