Europol er udenomssnak

Pernille Skipper er bekymret for, at regeringen og Venstre afsporer debatten om retsforbeholdet forud for en afstemning ved kun at fokusere på Europol-samarbejde.

De EU-begejstrede partiers fokus er nemlig ensidigt på Europol-samarbejdet, men retsforbeholdet handler om langt mere end politisamarbejde, fastslår retsordføreren:

- Retsforbeholdet betyder også, at EU ikke bestemmer over vores straffeniveauer, udlændingepolitik og retssikkerhedsgarantier. Områder, som er meget forskellige på tværs af de europæiske lande, og som handler meget om menneskesyn og borgerrettigheder.

Hul i hovedet at give EU endnu mere indflydelse

I dag forhindrer retsforbeholdet, at EU blander sig i alle mulige afkroge af dansk retspolitik. Det vil regeringen og Venstre gerne sætte over styr.

- Det er fuldstændig hul i hovedet at give EU retten til at bestemme over endnu et område. De EU-begejstrede partier lover gang på gang guld og grønne skove uden at opfylde løfterne. Se bare på, hvordan det er gået med velfærdsområdet, hvor vi blev lovet, at EU ikke ville blande sig, siger en bekymret Pernille Skipper.

- Der er brug for mere demokrati, ikke mere EU. Derfor bør den her afstemning klart føre til en bevarelse af retsforbeholdet.

EU-begejstrede partier snyder vælgerne

Regeringens og Venstres snak om at blive i Europol retfærdiggør på ingen måde at afskaffe retsforbeholdet, for Danmark ville sagtens kunne tage del i politisamarbejdet uden at droppe retsforbeholdet.

- Vi kunne bare indgå en såkaldt parallelaftale. De øvrige europæiske lande er jo ikke interesseret i, at Danmark står uden for et politisamarbejde. Vi har en fælles interesse i bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet. Derfor er Norge og Schweiz en del af samarbejdet, selvom de ikke engang er en del af EU, forklarer Pernille Skipper.

- Europolsamarbejdet kan sagtens bevares på anden vis end gennem en afskaffelse af retsforbeholdet. Men sagen er den, at regeringen for kort tid siden selv har droppet at gå efter en sådan parallel samarbejdsaftale – og så snyder man jo vælgerne i en eller anden forstand.

Onsdag, 10. december 2014 - 20:00