EU prioriterer frihandel over demokrati i Ukraine

EU-lederne forventes i dag at underskrive associeringsaftale med Ukraine, mens højrekræfterne i landet tager til.

Politiken beskriver i dag, hvordan højreekstreme fra det nye regeringsparti Svoboda har overfaldet en ukrainsk TV-chef og tvunget ham til at underskrive sin egen fratrædelse.

EU-ordfører Nikolaj Villumsen mener, at EU bør fordømme angrebet på pressefriheden og afvente det ukrainske præsidentvalg 25. maj, før man binder ukrainerne til en aftale med EU.

EU-ordfører, Nikolaj Villumsen, udtaler:

- Højreekstremisternes angreb på pressefriheden i Ukraine er dybt bekymrende. Ikke mindst fordi overfaldsmændene kom fra det nye regeringsparti, Svoboda, som EU samarbejder med. Danmark og EU bør tage afstand fra angrebet og undlade at indgå en aftale med Ukraine, før grundlæggende demokratiske rettigheder er på plads.

- Jeg frygter, at EU-lederne i dag vælger at prioritere sine egne økonomiske interesser over demokratiet i Ukraine. Associerings- og frihandelsaftalen med EU er en kontroversiel sag, og derfor bør det være den ukrainske befolkning, der tager stilling til spørgsmålet i ro og mag. Jeg frygter, at EU's hastværk kan medvirke til at destabilisere landet yderligere.

- Den ukrainske befolkning kæmpede for demokrati. EU svigter dem, hvis man udelukkende prioriterer sine egne økonomiske interesser ved at indsluse Ukraine i det indre marked. I stedet burde EU prioritere at støtte demokratiske reformer og et opgør med de magtfulde oligarker, der reelt sidder på magten i Ukraine.

Fredag, 21. marts 2014 - 12:42

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg