EU og velfærd: Ja-partier må forklare sig

På en forespørgselsdebat i dag udfordrer Enhedslisten de øvrige partier: Hvad vil de gøre ved EU's indblanding i dansk velfærd?

SU, børnecheck, dagpenge, børnetilskud – listen over danske velfærdsydelser, som EU blander sig i vokser vildt i disse dage. Hovedkravet lyder, at ydelserne skal kunne tages med til andre EU-lande i den fri bevægeligheds navn.

Det underminerer stille og roligt hele den danske velfærdsmodel - stik imod hvad ja-partierne har lovet, lige siden Danmark blev meldt ind i EF i 1972.

Socialdemokrater med røde ører

På den baggrund har Enhedslisten taget initiativ til en forespørgselsdebat i eftermiddag, hvor regeringen og de andre partier vil blive stillet det afgørende spørgsmål: Danmark bestemmer ikke længere selv reglerne på velfærds- og arbejdsmarkedsområdet – hvad vil I gøre ved det?

- Især Socialdemokraterne må have røde ører i disse tider. Gang på gang har de lovprist den fri bevægelighed og medlemskabet af EU og lovet, at medlemskabet ikke ville få negative konsekvenser for vores overenskomst- og velfærdsmodel, siger EU-arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen.

- Det er tydeligt nu, at der er problemer, men Socialdemokraterne lukker stadig øjnene for virkeligheden.

Snak og dobbeltmoral på højrefløjen

Enhedslisten vil især lange ud efter de gamle ”ja-partier”, men også Dansk Folkeparti vil blive udfordret.

- Dansk Folkeparti kritiserer med rette EU's indblanding. Men hvad er deres løsning? Dansk Folkeparti støtter jo selv det danske medlemskab af EU's indre marked, som er årsagen til alle problemerne, påpeger Finn Sørensen.

- Og Venstre og Konservative må være blevet ramt af kollektivt hukommelsestab. Det er fint, at de kritiserer Helle Thorning-Schmidt for at lægge sig fladt ned for EU. Men det gjorde de også selv, da de havde regeringsmagten, og i øvrigt har de – ligesom Socialdemokraterne – stemt for de traktater og forordninger, der giver Kommissionen og Domstolen magt til at blande sig.

Enhedslisten har selv fremlagt bud på løsninger, bl.a. i form af beslutningsforslag om børnecheck, dagpenge, arbejdstilladelse til udlændige og ”fair konkurrence”, der kommer til behandling i Folketinget i løbet af foråret.

Torsdag, 13. marts 2014 - 12:48

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg