EU bør have en social protokol

Den danske regering skal pålægges at arbejde for indførelsen af en traktatfæstet social protokol i EU. Det er målet med Enhedslistens beslutningsforslag, som behandles i Folketinget torsdag d. 30. maj.

Så længe den fri bevægelighed er det altoverskyggende fokus i EU, vil vi fortsætte med at se de faglige rettigheder bliver underkendt, mens social dumping bliver et endnu mere udbredt.

-Det er afgørende, at EU indfører en traktatfæstet social protokol, der fastslår at faglige rettigheder har forrang for den fri bevægelighed. Det er den eneste måde, vi kan undgå den udvikling mod social dumping, som vi allerede er inde i, udtaler Enhedslistens EU-ordfører, Nikolaj Villumsen.

-Det burde være soleklart, at dette er et godt og nødvendigt forslag. Socialdemokraterne og SF har tidligere været positive overfor tanken, dengang de sad i opposition. Desværre ser det ud til, at tonerne er nogle andre i dag. Men nu må vi jo se hvad der sker i Folketingssalen i morgen, siger Nikolaj Villumsen.

Social dumping er et stigende problem

-Social dumping er et stærkt stigende problem i både Danmark og resten af EU. Krisen har yderligere optrappet problemet. Særligt i de gamle medlemslande er fagforeninger og arbejderrettigheder under hårdt pres. Det betyder konstant forringede forhold for arbejderne, mens faglige organisationers muligheder for at stille karv om lige rettigheder begrænses.

Den udvikling skal vendes, og det bør Danmark selvfølgelig være med til, siger Nikolaj Villumsen

-Alle socialdemokratiske  beskæftigelsesministre i EU går ind for indførelsen af en social protokol, så det ville være en pinlig affære, hvis vi i Danmark ikke kunne blive enige om at arbejde for det mål, slutter han.

Onsdag, 29. maj 2013 - 14:06